Hållbara transporter
Vägtransporter står för ungefär hälften av skogsbrukets CO2-utsläpp, så för att näringen ska nå hållbarhetsmålen är en omställning till fossilfria vägtransporter central. Lastbilstillverkarna har börjat erbjuda batterielektriska timmerekipage med tillräcklig räckvidd och kapacitet för åtminstone delar av skogsbrukets transporter, och inom ett par år förväntas driftskostnaderna för ellastbilar vara i paritet med dieselbilar.
Att introducera elektriska lastbilar handlar inte bara om att byta en dieselmotor mot en elektrisk motor. Elfordonens begränsade räckvidd ger nya utmaningar kopplade till logistik och planering, och behovet av laddning kopplar ihop transportsystemet med energisystemet. Skogforsk leder och deltar i flera projekt som tittar på utmaningarna och möjligheterna till hållbarare transporter – inte bara för fordonen utan även för chaufförerna.
Elektrifiering och nya drivmedel studeras i olika projekt som bland annat visar att tekniska lösningar (elbilar, batteristorlek, laddinfrastruktur) kan elektrifiera stora delar av transportarbetet, men att totalekonomin beror på investeringar, energikostnader och systemstöd för ruttplanering.
TREE
TREE – Transition to efficient electrified forestry transport, drivs av visionen att effektiva, elektrifierade skogstransporter är en del av den gröna omställningen. Projektets övergripande mål är att bidra till att 50 procent av de nya lastbilar som tillförs skogsbranschen, från och med 2030, är elektrifierade. Med tanke på att skogsindustrin är Sveriges största transportköpare skulle det innebära en betydande minskning av landets samlade koldioxidutsläpp – i storleksordningen 260 000 ton per år.
Inom TREE är över 20 parter involverade; fordonstillverkare, skogsbolag, logistik- och energiföretag samt forskningsaktörer samverkar till ett helt “ekosystem”. Inom projektet har man driftsatt flera helelektriska fordon, bland annat rundvirkestransporter och flisbilar. En central del i projektet är att titta på hela omställningen från fossilt till fossilfritt: allt ifrån affärsmodeller, förändrade arbetssätt och regelverk till laddinfrastruktur, energiförsörjning och ruttplanering.
Hållbara chaufförer – digitala förarstöd för utvecklad samverkan och förbättrad arbetsmiljö.
Projektet kartlägger timmerbilschaufförers och transportledares arbete för att utveckla ett digitalt förarstöd som ska underlätta chaufförernas vardag och öka effektiviteten i det skogliga transportsystemet.
Den ökande elektrifieringen skapar nya behov av stöd kring exempelvis laddningslogistik och räckviddsplanering. Genom att kartlägga planerings- och arbetsprocesserna kan detta skifte ske på ett enklare sätt och en prototyp till förarstöd, framtagen i en tidigare förstudie, ska nu vidareutvecklas och testas inför framtida implementering.
ElRutt
ElRutt utvecklar ett verktyg för ruttplanering och analys av blandade lastbilsflottor med el- och diesellastbilar, med fokus på skogstransporter. Fem fallstudier visar att 60–80 % av transportarbetet kan elektrifieras med dagens tekniknivå. Verktyget använder energiberäkningar, vägdata och optimeringsalgoritmer för att hitta de mest effektiva rutterna. Resultaten pekar på att elbilar snart kan ha samma totalkostnad som dieselfordon.






