logga
Hållbarhet är en central del i våra projekt och studier. Nya drivmedel har en stor del men vi forskar och studerar även hur förarna med sin kunskap och erfarenhet kan bidra till bättre hållbarhet.

Vägtransporter står för ungefär hälften av skogsbrukets CO2-utsläpp, så för att näringen ska nå hållbarhetsmålen är en omställning till fossilfria vägtransporter central. Lastbilstillverkarna har börjat erbjuda batterielektriska timmerekipage med tillräcklig räckvidd och kapacitet för åtminstone delar av skogsbrukets transporter, och inom ett par år förväntas driftskostnaderna för ellastbilar vara i paritet med dieselbilar.

Att introducera elektriska lastbilar handlar inte bara om att byta en dieselmotor mot en elektrisk motor. Elfordonens begränsade räckvidd ger nya utmaningar kopplade till logistik och planering, och behovet av laddning kopplar ihop transportsystemet med energisystemet. Skogforsk leder och deltar i flera projekt som tittar på utmaningarna och möjligheterna till hållbarare transporter – inte bara för fordonen utan även för chaufförerna.

Elektrifiering och nya drivmedel studeras i olika projekt som bland annat visar att tekniska lösningar (elbilar, batteristorlek, laddinfrastruktur) kan elektrifiera stora delar av transportarbetet, men att totalekonomin beror på investeringar, energikostnader och systemstöd för ruttplanering.

TREE

TREE – Transition to efficient electrified forestry transport, drivs av visionen att effektiva, elektrifierade skogstransporter är en del av den gröna omställningen. Projektets övergripande mål är att bidra till att 50 procent av de nya lastbilar som tillförs skogsbranschen, från och med 2030, är elektrifierade. Med tanke på att skogsindustrin är Sveriges största transportköpare skulle det innebära en betydande minskning av landets samlade koldioxidutsläpp – i storleksordningen 260 000 ton per år.

Inom TREE är över 20 parter involverade; fordonstillverkare, skogsbolag, logistik- och energiföretag samt forskningsaktörer samverkar till ett helt “ekosystem”. Inom projektet har man driftsatt flera helelektriska fordon, bland annat rundvirkestransporter och flisbilar. En central del i projektet är att titta på hela omställningen från fossilt till fossilfritt: allt ifrån affärsmodeller, förändrade arbetssätt och regelverk till laddinfrastruktur, energiförsörjning och ruttplanering.

Hållbara chaufförer – digitala förarstöd för utvecklad samverkan och förbättrad arbetsmiljö.

Projektet kartlägger timmerbilschaufförers och transportledares arbete för att utveckla ett digitalt förarstöd som ska underlätta chaufförernas vardag och öka effektiviteten i det skogliga transportsystemet.

Den ökande elektrifieringen skapar nya behov av stöd kring exempelvis laddningslogistik och räckviddsplanering. Genom att kartlägga planerings- och arbetsprocesserna kan detta skifte ske på ett enklare sätt och en prototyp till förarstöd, framtagen i en tidigare förstudie, ska nu vidareutvecklas och testas inför framtida implementering.

ElRutt

ElRutt utvecklar ett verktyg för ruttplanering och analys av blandade lastbilsflottor med el- och diesellastbilar, med fokus på skogstransporter. Fem fallstudier visar att 60–80 % av transportarbetet kan elektrifieras med dagens tekniknivå. Verktyget använder energiberäkningar, vägdata och optimeringsalgoritmer för att hitta de mest effektiva rutterna. Resultaten pekar på att elbilar snart kan ha samma totalkostnad som dieselfordon.

Läs mer
TREE: effektiva, elektrifierade skogstransporter
TREE adresserar samhällsutmaningen att på ett effektivt sätt ställa om till elektrifierade tunga vägtransporter. Fokus ligger på skogsbranschen, som står för 20 % av Sveriges tunga vägtransporter.
Hållbara chaufförer – digitala förarstöd för utvecklad samverkan och förbättrad arbetsmiljö
Hur kan digitalt stöd förenkla chaufförers vardag och bidra till fossilfria skogstransporter? Projektet ”Hållbara chaufförer” tar fram lösningar för framtidens rundvirkestransporter.
ElRutt
Elektrifiering är en nyckel för effektiva, fossilfria transporter. Projektet ElRutt har målet att ta fram ett analysverktyg för att besvara några av de frågor som finns kring hur det ska göras.
Accelerera elektrifieringen av skogsbrukets transporter – en förstudie
Projektet var en genomförbarhetsstudie som samlade skogsbolag, åkerier, och fordonstillverkare för att utforska barriärer och möjligheter för storskalig elektrifiering av skogsbrukets transporter.
Elektrifiering av skogsbrukets transporter
Omställningen till fossilfria vägtransporter är central för att Sverige och EU ska nå klimatmålen. Olika lösningar finns idag där elektrisk drift är en av dessa. Nu är det de tunga fordonens tur.
Digitalt förarstöd för effektivare virkestransporter
Både chaufförer och transportledare saknar idag viktig funktionalitet och information kopplat till virkestransporterna. Kan ett anpassat digitalt förarstöd vara lösningen på problemen?
Elektrifiering av tunga vägtransporter – mycket mer än teknik
Hållbar affärsmodell krävs för att göra omställningen till eldrivna transporter så smidig som möjligt. Långsiktig planering, optimerade rutter och livscykelhantering av batterier är viktiga aspekter.