Tillsammans kartlägger vi laddinfrastruktur för tunga fordon
Bakgrund
En av Sveriges stora utmaningar i klimatomställningen är hur vi ska ställa om till fossilfria transporter. Elektrifiering lyfts ofta fram som en central lösning, men för tunga transporter finns en rad utmaningar som måste hanteras för att möjliggöra omställningen. När det gäller skiftet från diesel till el i den tunga trafiken är energiinfrastrukturen en avgörande faktor. Idag finns det många platser att tanka diesel på, och tankningen går snabbt. För batterielektriska lastbilar är det mer utmanande. Det finns betydligt färre laddmöjligheter, särskilt om man tittar på publika och semi-publika snabbladdningsstationer. För personbilar finns en mängd appar som kan tala om var närmaste laddstation finns, hur laddplatsen ser ut, tillgänglig effekt och antal laddhandskar. För tunga transporter däremot är det mer utmanande.
Krav för laddning av lastbilar
För lastbilar är laddeffekten en ännu viktigare faktor än för personbilar, då de har större batterier och onödig stilleståndstid slår hårt mot åkeriers konkurrenskraft och lönsamhet. Utöver laddeffekt har lastbilar också en del helt egna krav på laddstationerna som skiljer sig helt från personbilar, till exempel framkomlighet, vändradier och preferens för genomkörning med långa ekipage. Det gör att batterielektriska lastbilar inte fullt ut kan använda samma laddinfrastruktur som personbilar, men det omvända går ofta bra.
Dagens laddsystem baserar sig på laddstandarden Combined Charging System (CCS). Vissa ellastbilar använder i princip standardens högsta möjliga laddhastighet. Därför är det intressant med den nya laddstandarden Megawatt Charging System (MCS) som erbjuder ännu högre laddeffekter, vilket förkortar laddtiderna. Redan idag byggs MCS-laddstationer och bilar kompatibla med MCS kommer snart att vara tillgängliga.
Lastbilsladdkartan hjälper dig navigera
Idag finns ingen enkel öppen lösning som hjälper transportköpare, transportplanerare eller lastbilsförare att hitta laddstationer specifikt anpassade för lastbilar i Sverige. Givet att laddningen är en så viktig del i elektrifieringen, och att det idag saknas lastbilsspecifika verktyg, har TREE-projektet tagit fram Lastbilsladdkartan. Det är en karttjänst som kan användas för att lätt få en överblick av laddstationer anpassade för lastbilar. Kartan visar laddstationer som antingen har byggts specifikt för lastbilar, alternativt snabbladdare för personbilar där det finns tillräckligt stor yta för lastbilar att komma intill och ladda. Lastbilsladdkartan baserar sig på öppna data som successivt kommer att kompletteras med input från projektpartners i TREE-projektet och observationer från platserna. Förutom laddeffekt kan man också se om stationen är driftsatt eller under uppbyggnad.
Den öppna datan är baserad på publika laddstationer som har fått investeringsstöd från Energimyndighetens program Regionala Elektrifieringspiloter (REP), samt utdrag från NOBIL för att visa alla snabbladdare över 175 kW.
I kartan finns följande lager:
- MCS driftsatt
- CCS driftsatt
- MCS ej driftsatt
- CCS ej driftsatt
För varje laddplats finns grundläggande information angivet, såsom maximal laddhastighet, antal laddhandskar och ägare av laddstationen, samt mer detaljerad information om huruvida laddplatsen är genomkörbar för lastbilar och vilken service som finns tillgänglig i anslutning till den.
Kunskapsuppbyggnad tillsammans
Karttjänsten är under ständig utveckling. Allteftersom nya observationer kommer in kan vi lägga till mer information och förvandla frågetecken kring tillgänglighet till utropstecken. Ibland är det svårt att enbart utifrån öppna data avgöra om en station är lämplig för lastbilsladdning. Att åka runt och besöka alla stationer är varken effektivt eller hållbart, därför uppmanar vi branschen att tillsammans hjälpa till att hålla tjänsten ajour och förbättra den.
Vi är medvetna om att den inte är perfekt eller 100 % korrekt i alla lägen, men vi vet också att det bästa sättet att förbättra informationen är genom att sprida den och därigenom möjliggöra återkoppling. Via knappen ”Rapportera ändring eller ny laddstation” till höger i kartvyn kan vi alla tillsammans förbättra karttjänsten. Till exempel kan du tipsa oss om andra laddstationer som kan vara lämpliga för lastbilar.
Ofta har man bra koll på laddinfrastrukturen i sitt eget verksamhetsområde, men vid körningar i nya områden kan det vara bra med ett stöd. Kartan kan också användas för att beskriva utvecklingen av laddinfrastrukturen nationellt, hur snabbt går vi framåt?
Lastbilsladdkartan har tagits fram inom ramen för TREE-projektet, men det är inte bara skogstransporter som gynnas av den. När vi har gemensamma utmaningar är det viktigt med samarbete över branschgränser.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.