logga
Noggrann höjdinformation i Nationella Vägdatabasen (NVDB) är avgörande för transportplanering och energikalkylering. En ny metod kan förbättra höjddata och ge en noggrannhet på under tio cm.

Den nationella vägdatabasen (NVDB) innehåller en beskrivning av bilvägnätet i form av både plan- och höjdkoordinater. Data samlas in från flera olika aktörer och har blandad kvalitet.

Behov av bättre höjdinformation

Inom skogsnäringen finns ett behov av mer enhetlig och exakt höjdinformation. Energikalkylering, miljöredovisning och ruttplanering för tunga transporter är exempel på beräkningar där vägens lutningsvärde spelar stor roll för resultatet. Även övriga transportnäringar skulle ha nytta av förbättrade höjddata.

Ny metod för ökad noggrannhet

I en studie har man undersökt möjligheten att nyttja Trafikverkets regelbundna RST-data (Road Surface Testing) och Lantmäteriets Markhöjdmodell för att förbättra och få en mer homogen höjdinformation. De metoder och processer som föreslås för att ta fram och ajourhålla höjdvärden kan ge en noggrannhet på under 10 cm för de flesta av rikets vägar. Studien presenterar även förslag på metadata och tillhandahållande av data på ett sätt som inte skapar konflikter med nuvarande data i NVDB.

I princip skulle det vara möjligt att uppdatera höjdkoordinater i NVDB:s grunddatabas med de nya värden som genereras genom de föreslagna metoderna. I samband med det skulle även plankoordinater behöva uppdateras så att höjdvärdena kan hänföras till koordinater med motsvarande noggrannhet. Problem skulle dock uppstå genom att kontinuiteten mellan referens- och dellänkar kan gå förlorad om inte landets alla vägar hanteras samtidigt, och på grund av de små skillnader i resultat som de föreslagna metoderna kan ge. Därför föreslås att de nya höjdvärdena hanteras i en separat miljö.

Beskrivning av vägyta

Av datahanteringsskäl går det inte att beskriva vägytan med hög upplösning i både längs- och tvärled. Därför föreslås att vägen, likt dagens system, beskrivs med koordinatspår som kan tänkas beskriva ett av många möjliga körspår. För mötesseparerade vägar rekommenderas separata koordinatspår för varje körriktning, eftersom höjdprofilerna kan variera betydligt mellan körriktningarna, speciellt på motorvägar.

Produktion och ajourhållning

Både produktion och ajourhållning föreslås ske hos Trafikverket, som redan har fungerande programvara för ändamålet. Även om dessa verktyg inte är optimerade för uppgiften prestandamässigt, är de robusta och beprövade.

Dataproduktionen utifrån tillgängliga datakällor uppskattas ta omkring två veckor, där maskintid utgör huvuddelen av processen. Alternativet att arbeta med kontinuerliga förändringsuppdateringar bedöms vara för arbetskrävande i förhållande till nyttan, såvida processen inte kan automatiseras helt. 

Nr 2025-27    Publicerad 2025-04-29 17:19

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.