logga
Daniels senaste artiklar
Data från lastbilars styrsystem kan användas för uppföljning av vägstandard
Efter den stora väginventeringen i Götaland 2018–2024 är det angeläget att hålla skogsbrukets vägdatabas uppdaterad. Data från timmerbilarnas CAN-buss ger värdefull information om vägarnas status.
2024-07-04
Digitalisering bäddar för fossilfrihet
Transporterna måste bli fossilfria - och digitaliseringen hjälper oss dit, konstaterar Anna Pernestål och Daniel Noreland, forskare inom Driftsystem på Skogforsk.
2024-02-07
Elektrifiering av tunga vägtransporter – mycket mer än teknik
Hållbar affärsmodell krävs för att göra omställningen till eldrivna transporter så smidig som möjligt. Långsiktig planering, optimerade rutter och livscykelhantering av batterier är viktiga aspekter.
2023-06-15
Alternativ utformning av transportaffären
Det finns stor potential att effektivisera planeringen av skogstransporter. Verktyg som RuttOpt skulle kunna användas i högre utsträckning än idag genom utvecklade modeller för transportaffärer.
2023-05-05
Aerodynamisk optimering kan minska bränsleförbrukningen även på timmerbilar
Ett omfattande projekt att genom aerodynamisk optimering minska timmerbilars bränsleförbrukning har avslutats. Nu presenteras resultaten.
2022-08-08
Aerodynamiska virkesfordon för minskad bränsleförbrukning
De höga bränslepriserna slår hårt mot skogsnäringen. Sedan innan finns vindavvisare för lastbilarna för att minskar förbrukningen, men fram tills nu har det saknats en lösning för släp och påbyggnad.
2022-03-24
Timmerbil utrustad för minskat luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning
Hur kan koldioxidutsläppen från skogsbrukets transporter minimeras? En ny studie har undersökt hur vi praktiskt uppnår minskat luftmotstånd, vilket leder till minskad bränsleförbrukning.
2022-02-28
Konsekvenser av skärpta krav för tillståndsgivning gällande husbehovstäkter
En promemoria som föreslår skärpta krav för tillståndsgivning gällande husbehovstäkter av material till skogsbilvägar kan få negativa effekter för skogsbruket, visar en kartläggning från Skogforsk.
2021-06-09
Slutrapport ETTdemoFlis
Hur kan flistransporter effektiviseras i framtiden? Kanske kan en 34 meter lång och 98 ton tung flisbil vara lösningen.
2021-03-08
Handbok för kostnadsberäkningar av virkestransporter
Norden och Baltikum får ett gemensamt verktyg för kostnadsberäkningar av virkestransporter. En ny handbok och kalkylmodell har tagits fram av NB Nord och ska underlätta arbetet med beräkningarna.
2021-01-27
HCT-fordon för rundvirkesvirkestransporter – är det en lönsam investering?
En ny bärighetsklass medger fordon med upp till 74 tons totalvikt. Tidigare höjning har visat på effektiviseringar för skogsbranschens transporter. Kan den nya klassen leda till bättre effektivitet?
2020-12-28
Askvägar – metoder, resultat och kostnader
Flygaska som förstärkningsmaterial i grusvägar har i tidigare tester visat på bärighetshöjande effekter. Men vilket är bästa sättet? Det har Skogforsk och SCA undersökt i en jämförande studie.
2020-02-24
Kollegor inom Driftsystem
Gert Adolfsson
Projektledare
Gert Andersson
Programchef
Mikael Andersson
Specialist
Rolf Björheden
Seniorforskare
Astrid Bygge
Jägmästare
Petra Ek
Projektledare
Lars Eliasson
Seniorforskare
Martin Englund
Specialist
Simon Frölander
Doktorand
Linnea Hansson
Seniorforskare
Chelsey Jo Huisman
Forskare
Jan Johansson
Forskare
Petrus Jönsson
Bitr programchef
Ebbe Lindberg
Specialist
Dan Lindström
Specialist
Rikard Lundqvist
Forskare
Hagos Lundström
Försökstekniker
Jussi Manner
Forskare
Anders Nilsson
Civilingenjör
Anna Pernestål
Seniorforskare
Mats Richardson
Civilingenjör
Morgan Rossander
Forskare
Anders Rowell
Jägmästare
Tobias Semberg
Civilingenjör
Gunnar Svenson
Forskare
Lotta Woxblom
Seniorforskare