Om studien
Tidigare resultat visar att kranspetsstyrning hjälper nybörjare att lära sig köra maskin snabbare och prestera bättre. Skogforsk följde därför en grupp erfarna skotarförare under flera veckor. Under studietiden använde förarna växelvis konventionell kranstyrning (KNV) och kranspetsstyrning (IBC). Resultatet visade att alla förarna sparade tid med kranspetsstyrning, vissa något mer än andra.
Prestationsökningen var uteslutande en direkt följd av minskad tidsåtgång vid kranarbete. Förarna ändrade inte sitt arbetssätt beroende på vilket kranstyrningssystem de använde.
Studiens viktigaste resultat
Lastning (inklusive körning) tog i genomsnitt 23,2 G0-minuter/lass då man använde KNV medan det för IBC tog 20,0 G0-minuter/lass. Tidsbesparingen var 5,2 % (Tabell 1).
Lossning (inklusive körning) tog i genomsnitt 8,7 G0-minuter/lass för KNV och 8,0 G0-minuter/lass för IBC. Tidsbesparingen var 7,9 % (Tabell 1).
Terminalarbetet (lastning och lossning) tog i genomsnitt 31,8 G0-minuter/lass med KNV. Med IBC tog det 30,0 G0-minuter/lass. Tidsbesparingen var 5,8 % (Tabell 1).
Terminalarbetet utgör ca 65-70 procent av skotarens totala arbetstidstid (G15-tid), körning utan och med lass utgör sammanlagt ca 15-20 % och korta pauser (övrig tid) ca 15 %. Dessa andelar varierar med körsträckan och i viss mån med lass-/skotarstorleken, men studiens resultat innebär att en besparing på 5,8 procent i terminaltid (G0-tid) sänker skotarens totala tidsåtgång (G15-tid) med ca 4 procent.
Tabell 1. Tidsbesparing vid arbete med IBC. Medelvärdena är statistiskt normerade till lastningssträckan 224 m och lossningssträckan på 45 m. KNV = konventionell kranstyrning och IBC = Intelligent Boom Control. Statistiskt säkerställda skillnader är redovisade i procent. Tecknet ”-” betyder att det inte fanns någon statistiskt säkerställd skillnad mellan de två kranstyrningssystemen.
DELMOMENT |
KNV |
IBC |
TIDSBESPARING (%) |
Lastning och lossning hopslagna (minuter/lass) |
31,8 |
30,0 |
5,8 |
|
|
|
|
Lastning (minuter/lass) |
23,2 |
22,0 |
5,2 |
Rent kranarbete vid lastning (minuter/lass) |
15,1 |
13,8 |
8,6 |
Ren körning under lastning (minuter/lass) |
4,3 |
4,3 |
- |
Körning lastad, parallellt kranarbete inkluderat (minuter/lass) |
8,3 |
8,2 |
- |
Parallellt kranarbete under körning (% av lasskörningstid) |
46,6 |
48,1 |
- |
Krancykeltid vid lastning (sekunder/cykel) |
24,2 |
22,9 |
5,6 |
Antal krancykler, lastning (antal/lass) |
43,5 |
43,0 |
- |
Körhastighet, lastad (km/h) |
1,6 |
1,6 |
- |
|
|
|
|
Lossning (minuter/lass) |
8,7 |
8,0 |
7,9 |
Rent kranarbete vid lossning (minuter/lass) |
7,1 |
6,4 |
9,7 |
Körning under lossning, parallellt kranarbete inkluderat (minuter/lass) |
1,3 |
1,4 |
- |
Krancykeltid vid lossning (sekunder/cykel) |
23,4 |
21,8 |
6,8 |
Antal krancykler, lossning (antal/lass) |
19,1 |
18,6 |
- |
Denna studie finansierades med Skogforsks rammedel.