Ny modell ger bättre beslutsunderlag för virkestransporter

Skogforsk har ända sedan bildandet följt upp ekonomi och prestation för virkestransporter. De modeller som utvecklats har främst baserats på uppföljningar av bränsleförbrukning, vilket ger bra prognoser över tid, men fångar inte tydligt skillnader mellan olika rutter och fordon.
I projektet Energieffektivisering genom utvecklad modell för transportaffärer, finansierat av Energimyndigheten och Mistra Digital Forest, har Skogforsk utvecklat en ny semi-empirisk beräkningsmodell (en modell som kombinerar mätdata och teoretiska principer för ökad noggrannhet). Den kan mer noggrant urskilja faktorer som påverkar körtid och energianvändning.
Modellen består av två delar. Den första använder en kinematisk beräkningsmetod som tar hänsyn till vägsträckans egenskaper och skapar hastighetsprofiler utifrån dessa. Underlaget bygger på loggdata från 21 timmerfordon insamlade under ett års tid. Den andra delen är en mekanistisk modell som beräknar energiförbrukningen baserat på dessa hastighetsprofiler.
Modellen kan förutse körtid och energianvändning med ungefär samma precision som den naturliga variationen mellan olika fordon och förare på samma rutt. Det innebär att den ger tillräckligt tillförlitliga prognoser för praktiska beslutsunderlag, till exempel vid ruttplanering, upphandling eller utveckling av nya tekniska lösningar för energieffektivare virkestransporter.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.