logga
Storskalig datainsamling ger underlag för energi- och körmönstermodeller.
Virkestransporter är en stor kostnad i skogsbruket. En ny modell för att simulera körmönster kan ge mer exakta siffror för körtid och energiåtgång – ett viktigt steg för effektivare transporter.

Skogforsk har ända sedan bildandet följt upp ekonomi och prestation för virkestransporter. De modeller som utvecklats har främst baserats på uppföljningar av bränsleförbrukning, vilket ger bra prognoser över tid, men fångar inte tydligt skillnader mellan olika rutter och fordon.

I projektet Energieffektivisering genom utvecklad modell för transportaffärer, finansierat av Energimyndigheten och Mistra Digital Forest, har Skogforsk utvecklat en ny semi-empirisk beräkningsmodell (en modell som kombinerar mätdata och teoretiska principer för ökad noggrannhet). Den kan mer noggrant urskilja faktorer som påverkar körtid och energianvändning. 

Modellen består av två delar. Den första använder en kinematisk beräkningsmetod som tar hänsyn till vägsträckans egenskaper och skapar hastighetsprofiler utifrån dessa. Underlaget bygger på loggdata från 21 timmerfordon insamlade under ett års tid. Den andra delen är en mekanistisk modell som beräknar energiförbrukningen baserat på dessa hastighetsprofiler.

Modellen kan förutse körtid och energianvändning med ungefär samma precision som den naturliga variationen mellan olika fordon och förare på samma rutt. Det innebär att den ger tillräckligt tillförlitliga prognoser för praktiska beslutsunderlag, till exempel vid ruttplanering, upphandling eller utveckling av nya tekniska lösningar för energieffektivare virkestransporter.

Nr 2025-55    Publicerad 2025-09-04 11:10

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.