logga
En ny prismodell tar, förutom vikt och avstånd, även hänsyn till vägens svårighetsgrad. Detta gör ersättningen för virkestransporter mer rättvis och träffsäker.

Tonkilometermetoden är en sedan länge etablerad modell som används tillsammans med verktyget Krönt vägval för att beräkna transportpriser vid de flesta virkestransporter. Men ersättningen som modellen genererar stämmer ofta dåligt med hur besvärlig transporten faktiskt är. Det beror på att den inte gör någon skillnad på om transporten rullar mil efter mil på krokiga, backiga grusvägar eller på rak landsväg. Ersättningen blir densamma, så länge avståndet är lika. Detta skapar utmaningar i logistikplaneringen, där en rättvis uppdragsfördelning är avgörande för åkeriernas lönsamhet. 

Ny prismodell inkluderar vägens svårighet

För att försöka lösa detta har Skogforsk, tillsammans med Biometria, befraktarrepresentanter och Sveriges Åkeriföretag, tagit fram ett förslag på en ny tariffmodell, som utöver avståndet också öppnar för möjligheten att ta hänsyn till körningens svårighetsgrad. Svårighetsgraden mäts med hjälp av så kallade motståndspoäng, något som Krönt vägval sedan tidigare använder för att beräkna den bästa rutten mellan två platser. Enkelt uttryckt blir det fler motståndspoäng ju krokigare och mer kuperad en väg är. Utifrån detta ser den föreslagna tariffmodellen ut så här:

Ersättning per ton = a + b × avstånd + c × motståndspoäng

Precis som tidigare bestäms värdena på a, b och c av en affärsmässig överenskommelse, men med rätt valda värden kan modellen minska risken för att ersättningen avviker kraftigt från åkeriets faktiska kostnad för transporten.

Analys av historiska transporter

Med hjälp av ett analysverktyg som Skogforsk tagit fram har ett stort antal historiska transporter studerats. Syftet har varit att jämföra träffsäkerheten i den nya modellen med den gamla tonkilometermetoden, genom att undersöka hur väl de två modellerna förmår pricka de uppskattade omkostnaderna för att utföra transporterna. Figur 1 visar det relativa utfallet för ett exempel med 35 transporter.

Parametrarna i båda modellerna har justerats in för att ge bästa möjliga matchning mellan omkostnad och tariff, samtidigt som den genomsnittliga ersättningen behållits på samma nivå som för de historiska transporterna. Resultaten visar att den nya modellen minskar de ibland stora skillnader som kan uppstå med dagens modell. Vissa skillnader kvarstår dock, vilket är naturligt, eftersom motståndspoängen inte fångar alla faktorer som påverkar kostnaden.

diagram som visar nya vs. gamla modellen

Figur 1. Kvot mellan utförandekostnad och transportpris räknat med den nuvarande (blå prickar) och den nya, föreslagna modellen (orangea trianglar) för 35 transporter. Den genomsnittliga ersättningen är densamma för båda prismodellerna, men det nya förslaget ger mindre variation på ruttnivå.

Vägen mot implementering

Modellen utvärderas för närvarande av ett antal transportörer och befraktare i skogsbranschen genom att översätta mellan prismodellerna på ett sätt som inte påverkar de genomsnittliga ersättningsnivåerna. På sikt planerar Biometria att bygga in en funktion i Krönt vägval, som presenterar de motståndspoäng som behövs för den nya prismodellen.

Projektet har finansierats av Energimyndigheten, vars intresse är affärsmodeller som ger incitament till energieffektiv logistikplanering.

Nr 2025-60    Publicerad 2025-10-01 13:50

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Författare
Mikael Rönnqvist
Creative Optimization
Patrik Flisberg
Creative Optimization
Gunnar Svenson
Forskare
Daniel Noreland
Forskare