logga
Sjunde bilen ut! Dalafrakts flisbil, som ska frakta flis till Stora Ensos bruk i Skutskär, driftsattes i början av juni.
Bild: Mats Ostelius, Skogforsk
Nyligen driftsattes den sjunde bilen i elektrifieringsprojektet TREE, som koordineras av Skogforsk. Bilen körs av Dalafrakt för Stora Enso och ska transportera flis till massabruket i Skutskär.

I börja på juni togs ännu ett viktigt steg mot elektrifiering av tunga transporter när TREE-projektets sjunde elektriska lastbil visades upp vid Stora Ensos massabruk i Skutskär inför representanter från näringsliv, politik och media. Det handlar om en flisbil från Scania, som framöver ska leverera flisråvara till bruket. I samband med lanseringen invigdes även en ny laddstation vid bruket – en investering som möjliggör driftsättning i praktiken.

– Det är väldigt glädjande att kunna stå här i dag och visa att vi nu gått från teori till verklighet när det gäller elektrifiering av våra tunga lastbilstransporter, sa Jörgen Olofsson, utvecklingschef för transport och logistik på Stora Enso.

Invigning av laddstationen. I bandet håller Jörgen Olofsson, Stora Enso (t h) och Stefan Mattsson, Dalafrakt. I saxen håller landshövdingen i Gävleborg, Carina Ståhl Herrstedt. I bakgrunden syns TREE-projektets flisbil från Scania (t v) och ett tyngre elektrifierat timmerekipage från Volvo, som bland annat är avsett för transporter i hamnområden. Volvo-bilen är en del av ett annat elektrifieringsprojekt - DHEELS.      

Vidare berättade Jörgen Olofsson att elektrifieringen är en del av Stora Ensos klimatarbete och att transporter fortsatt står för en stor del av utsläppen.

– Vi har tuffa mål att minska våra utsläpp av koldioxid och har kommit långt på de flesta områden. Men våra transporter, som till största delen sker med fossila drivmedel, är fortfarande en svart plump i protokollet och nu vill vi göra den grön. Det är mot den bakgrunden elektrifieringen ska ses, sa Jörgen Olofsson.

David Fridner, forskare på Skogforsk och en av nyckelpersonerna i TREE-projektet, framhöll vikten av samarbete:

– Inom TREE är vi 23 partners från hela värdekedjan inom logistik. Ensam är inte stark – det handlar om att gå tillsammans och takta rätt för att vi ska lyckas i det här arbetet, sa David Fridner.

Visningen samlade representanter från näringsliv, politik och media.

Skutskär - en av sju demositer 

TREE-projektets sju demositer, från Småland till Norrbotten, ger viktiga insikter om hur elektrifierade transporter fungerar i olika geografier och klimat. En av demositerna kretsar kring Skutskärs bruk. David Fridner lyfte också skogsindustrins särskilda betydelse för elektrifiering av tunga lastbilar:

– Skogsindustrin är Sveriges största transportköpare och har ofta komplexa logistikflöden i svåra geografiska förhållanden. Fungerar elektrifieringen här, så kan den fungera i andra branscher också, sa David Fridner.

Ett panelsamtal modererat av Roza Güclü Hedin, näringspolitisk chef på Mellansvenska Handelskammaren, avrundade dagens program. Från åkerinäringen betonades bland annat vikten av att ha förarna med på elektrifieringsresan:

– Vi måste ha chaufförerna med oss om vi ska lyckas, samtidigt tror jag att eldrift kan locka unga till åkeribranschen, sa Stefan Mattsson, affärsområdeschef för skog och industri på Dala Frakt.

På frågan om vad som blir nästa steg på elektrifieringsresan svarade bland andra Jörgen Olofsson, Stora Enso och Niklas Engholm, Scania Sverige:

– Vi ska testa, analysera och dra slutsatser tillsammans, sa Jörgen Olofsson.

– Vi ska fortsätta att växa med allt fler kunder som tar steget och elektrifierar, sa Niklas Engholm.

TREE-projektet, som samlar hela värdekedjan för tunga transporter, delfinansieras av Vinnova genom forskningsprogrammet FFI. Projektet visar att eldrift för skogstransporter inte längre är en framtidsvision, utan något som används på vägarna redan idag.

Flisbilen på plats vid visningen i Skutskär. 

Läs mer om projektet TREE HÄR.

Publicerad 2025-06-16 12:32