logga
Holmens batterielektriska flisbil i skarp drift vid Bravikens sågverk.
Bild: Holmen
Fordonsflottan i Skogforskledda elektrifieringsprojektet TREE är komplett med invigningen av Holmens och Alltransports flisbil. Fordonet blir projektets 12:e och ska köras på demositen i Östergötland.

Den 19 november arrangerade Alltransport i Östergötland AB, Holmen och Scania Sverige en invigning av elflisbilen hos Scania Sverige i Norrköping. På plats fanns representanter för dessa tre bolag, som alla är samarbetspartners i projektet TREE (effektiva, elektrifierade skogstransporter), och Skogforsk, som sköter projektkoordineringen. Projektet delfinansieras av Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation).

– Med denna invigning blir TREE:s fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet TREE använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt. Vår förhoppning är att om det fungerar i skogsbranschens komplexa miljö, fungerar det i flera andra branscher, säger Mats Ostelius, kommunikationsspecialist på Skogforsk.

Bilen lastas med flis vid Bravikens sågverk. 



Premiärresa till Bravikens sågverk

Under invigningen berättade arrangörerna om projektet och invigde elflisbilen genom att klippa band, då även Maria Björk Hummelgren, vice vd och näringspolitisk chef för Östsvenska handelskammaren, fick sax i hand. Därefter gav sig elflisbilen iväg på sin premiärresa mot Holmens sågverk i Braviken, en rutt som driftas av Alltransport.

– Vi som transportör vill möjliggöra våra kunders omställningsresa mot mer miljövänliga transporter och bygger långsiktiga samarbeten som ger oss modet att våga investera i ny teknik. Med projektet TREE har vi åstadkommit ett konkret exempel på detta – regionens första elflisbil, vars ekipage har en totalvikt på 72 ton. Omställningen kräver en palett av tekniker och bränslen för att skapa en mer hållbar transportsektor, säger Mathias Lidén, vd på Alltransport.



Minskar koldioxidutsläppen

Den svenska skogsindustrin är Sveriges största transportköpare och branschen arbetar aktivt med att effektivisera och ställa om transporterna, vilket skulle få påtaglig effekt på hela landets koldioxidutsläpp. Elflisbilen kommer köra flis mellan Holmens kombinat i Braviken, med sågverk och pappersbruk, samt sågverk i Linghem. Holmen ser stor potential i att elektrifiera transporter, som likt flisbilens, sker på bestämda sträckor och som därmed är planerbara.

– Sedan 2005 har vi på Holmen minskat våra utsläpp med över 90 procent. Transporter är en av de främsta källorna till de utsläpp vi har kvar och vi utvärderar löpande olika alternativ för att minska dem. Genom projektet TREE lär vi oss om förutsättningarna för elektrifierade transporter. Flistransporter är tacksamma att börja testa med – rutterna är planerbara och därmed enklare att optimera, säger Erik Olsson, virkeschef på region Syd på Holmen Skog.

Panelsamtal under invigningen med från vänster Anna Hollertz, Holmen, Mats Ostelius, Skogforsk, Erik Olsson, Holmen, Stefan Lindblom, Scania och Mathias Lidén, Alltransport.  



72 ton och eldrivet

Den aktuella elflisbilen är av modellen Scania R 450E 6x2*4 och utrustad med en elmaskin på 450 kW (~610 hk) kontinuerlig effekt. Batterierna är Scanias egentillverkade NMC-batterier och installerad kapacitet är 624 kWh, vilket gör lastbilen väl anpassad för regionala transporter. Scanias batterier har en hög energidensitet och är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt på upp till 375 kW. Räckvidden för ekipaget beräknas till cirka 25–30 mil för den aktuella driften. Med 45 minuters laddning adderas ytterligare cirka 12–15 mils räckvidd.

– Scania driver skiftet till hållbara transporter, där elektrifiering är en avgörande pusselbit – inte bara för skogsindustrin, utan för hela samhället. För att lyckas krävs modiga beslut och nya samarbeten över traditionella gränser. Genom vårt engagemang i projektet TREE, visar vi att omställningen pågår även inom skogstransporter. Vi är stolta över att tillsammans med våra partners driva utvecklingen mot fossilfria transporter i praktiken, säger Stefan Lindblom, direktör Affärsstöd på Scania Sverige.

LÄS MER OM TREE HÄR.

Publicerad 2025-11-21 10:13