Mät vedens fukthalt på tre minuter – direkt på lastbilen

I tre års tid har det Skogforsk-ledda projektet Incheckning Fukthalt arbetat med att vidareutveckla mikrovågsbaserad teknik för att mäta fukthalten i rundved och flis direkt på lastbil. Skogforsk demonstrerade nyligen utrustningen på Johannes biokraftvärmeverk i Gävle, där den finns installerad.
Den semi-automatiska mätaren, som är utvecklad av Gävle-företaget Radarbolaget, kan mäta rundved eller flis direkt på lastbil. Det förutsätter dock att det inte finns metallväggar mellan mätaren och rundveden/flisen.
”Mätningen tar ungefär tre minuter innan resultatet kommer, och då går den mesta av tiden till att skjuta in och dra tillbaka mätaren mot lastbilen. Mikrovågorna känner av vedens fukthalt i en volym som motsvarar cirka 2000 liter flis eller två kubikmeter rundvirke”, säger projektledaren Kari Hyll.
Mätaren har hittills utvärderats på virke som inte är fruset, och fukthalten kan då bestämmas med en noggrannhet på cirka fyra procentenheter. Men inom projektet har även flera experiment gjorts på fruset virke.
Fruset eller ofruset påverkar
”En viktig del av forskningen har varit att förstå hur virkets diameter på verkar mätningen. Ju fler mätningar som kan göras på fruset, ofruset och halvfruset virke desto mer noggrann kommer den kalibreringsmodellen att bli. Och det är kalibreringsmodellen som översätter mikrovågssignalen till fukthalt”, säger Kari Hyll.
Bland de 18 personer som deltog på demodagen, fanns representanter från Sveaskog, Billerud, Mellanskog, Rundvirke skog, Stockholm Exergi och finansiären Energimyndigheten. Enligt Kari Hyll ansåg de att fukthaltsmätningen är särskilt relevant för grotflis, där fukthalten kan variera stort, och för massaved (rundvirke). Eftersom det idag inte finns någon praktiskt användbar metod för att mäta fukthalt i rundvirke har metoden potential att förändra hur rundvirke kvalitetsbedöms och sorteras, både i Sverige och globalt, ansåg de.
”Frågan är om tekniken öppnar upp för att handel med massaved i framtiden kan komma att baseras på torrvikt i stället för på volym. Det blir intressant att följa utvecklingen framåt”, säger Kari Hyll.
Det treåriga projektet, vars budget uppgått till 7,1 miljoner kronor, avslutades i september. Efter projektavslutet har Radarbolagets uttryckt en ambition att fortsätta utveckla mätaren. Tanken är att utvecklingsarbetet ska göras i samarbete med en eller flera intresserade industriföretag.