logga
Bild: Lars Eliasson, Skogforsk
Under ETT-projektets femte och sista projektperiod låg det huvudsakliga fokuset på när, var och hur tyngre fordon främst används, samt på längre fordonskombinationer.

Effektivare transporter är avgörande för att minska skogsbrukets miljöpåverkan och transportkostnader. Genom att utnyttja tillgänglig väginfrastruktur på ett bättre sätt med HCT-fordon med högre lastkapacitet (High Capacity Transport) ökar energieffektiviteten per transporterad godsenhet. Samtidigt minskar miljöbelastningen och transportkostnaderna.

Under ETT-projektets femte och sista projektperiod (2021–2024) låg det huvudsakliga fokuset på när, var och hur tyngre fordon och längre fordonskombinationer kan användas i skogsnäringen.

I slutet av 2020 omfattade BK4-vägnätet drygt 3 000 mil, vilket motsvarade ca 30 procent av det statliga vägnätet. Trafikverket ansåg därmed att BK4 var implementerat, vilket innebar att den särskilda tillståndsgivningen upphörde för de fordon som trafikerade dessa BK4-vägar. Därmed beslutade ETT-projektets styrgrupp att överlåta stora delar av forskningen om BK4-kombinationer till Skogforsks ordinarie verksamhet.

De studier som gjorts under denna period inom ETT-projektet visar bland annat att:

  1. BK4-vägnätet har expanderat kraftigt, och andelen mottagningsplatser som kan nås via BK4-vägar har ökat från 55 till nästan 80 procent sedan 2021. Expansionen av BK4-vägar har förbättrat transportflödet och minskat förekomsten av flaskhalsar, till exempel genom uppgradering av kommunala tillfartsvägar.
  2. Mängden virke som transporterats med fordon upp till 70 ton har ökat kraftigt i norra Sverige sedan 2018, sannolikt tack vare BK4-utbyggnaden. Däremot har 74-tonsfordon tyvärr inte ökat i samma takt, troligen av rent ekonomiska skäl, då dessa är förhållandevis dyra jämfört med 70-tonsfordonen.
  3. CO2-utsläppen från virkestransporter har totalt sett minskat med 4,5 procent mellan 2018 och 2020, med de största minskningarna i norra Sverige (13 procent i norra Norrland).
  4. Införandet av BK4-vägar har lett till stora ekonomiska besparingar. Uppskattningsvis kan skogsbrukets nyttjande av 74-tonsfordon minska kostnaderna för vägslitage, utsläpp och andra externa effekter med upp till 125 miljoner kronor årligen redan vid 50 procents användning.
  5. Aerodynamiska lösningar i form av kjolpaket och skjutbara bankar på efterfordonen har potential att ge både miljömässiga och ekonomiska vinster genom lägre bränsleförbrukning, reducerade utsläpp och därmed lägre transportkostnader.
Publicerad 2025-04-28 09:32

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.