logga
En ny nationell strategi tar ett samlat grepp om hur Sveriges 43 000 mil enskilda vägar ska rustas för framtiden. Dessa vägar är centrala för skogsbruket, transportsektorn och landsbygdens utveckling.

Sveriges enskilda vägnät utgör omkring 75 procent av hela vägnätet och har ett uppskattat anläggningsvärde på runt 100 miljarder kronor, enligt Skogforsks värdering.

De enskilda vägarna binder samman skogsbruk, jordbruk, näringsliv och landsbygd. Det är dessa vägar som möjliggör boende, produktion och transporter – både inom landet och till omvärlden. Utan ett fungerande enskilt vägnät skulle stora delar av landet riskera att isoleras. Råvaror skulle inte nå industrin, skogsbruket skulle stanna av och företag på landsbygden få svårt att bedriva verksamhet. Även samhällsservice, räddningstjänst och beredskap skulle påverkas kraftigt.

Trots sin centrala roll har de enskilda vägarna länge saknat en gemensam nationell strategi och långsiktig planering. I dag vilar ansvaret främst på vägföreningar, skogsägare, entreprenörer och markägare – ofta utan tillräckligt stöd, utbildning eller samordning.

Samtidigt har staten, utbildningsorganisationer samt jordbruket och skogsnäringen under de senaste 30 åren lagt allt mindre fokus på kompetensutveckling och service kopplad till de enskilda vägarna. Konsekvensen är ett växande underhållsbehov, osäker finansiering och stora skillnader i vägkvalitet över landet.

Ett brett samarbete

För att vända utvecklingen har Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar tagit fram en nationell strategi för att rusta upp, framtidssäkra och stötta förvaltningen av det enskilda vägnätet. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertis inom sina respektive områden. Syftet är att stärka konkurrenskraft, robusthet och hållbarhet i hela landet, och skapa likvärdiga förutsättningar oavsett var man bor.

Identifierade brister

Strategin lyfter fram flera faktorer som i dag försvårar en hållbar utveckling av det enskilda vägnätet: 

  • Otydligt statligt ansvar samt avsaknad av nationell samordning och stöd.
  • Kompetensbrist som ökar i takt med generationsskiften, samt avsaknad av vägrelaterad utbildning på alla nivåer.
  • Brist på och låg efterlevnad av gemensamma normer och riktlinjer.
  • Krångliga regelverk och kostsamma processer försvårar förrättningar och samverkan mellan väghållare och fastighetsägare, vilket påverkar vägars långsiktighet och kostnader.
  • Brist på vägdata, uppföljning och teknikutveckling.
  • Grusmaterialförsörjning som försvåras av komplicerade regelverk.

Tillsammans leder dessa brister till ineffektivt underhåll, ökade kostnader och försämrad framkomlighet med direkta konsekvenser för skogsbruket, transportsektorn och landsbygden.

Fyra reformområden

Strategin föreslår fyra centrala reformer för att framtidssäkra det enskilda vägnätet:

  1. Nationell samordnare – för konkurrenskraft och robusthet.
    Utse myndighet(er) med ansvar för samordning, stöd och långsiktig utveckling i frågor kopplade till enskilda vägar.
  2. Rättssäker samverkan – för effektivare väghållning.
    Underlätta förrättningsprocesser och skapa verktyg som möjliggör enklare och effektivare samverkan.
  3. Effektivare nyttjande och underhåll – för ett robustare enskilt vägnät.
    Säkra tillgång till vägdata, grusmaterial och ny teknik.
  4. Utbildning och normer – för kompetens och kvalitet.
    Utveckla utbildningar, branschnormer och fortbildning i nära dialog med näringen.

Läs mer här: Nationell strategi för enskilda vägar 

Nr 2025-76    Publicerad 2025-10-29 07:47

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.