logga
Bild: Sven Tegelmo, Skogforsk
Bränsleförbrukningen per kubikmeter i drivningsarbetet ökade med 2,2 procent mellan 2022 och 2023.

Det senaste decenniet har utsläppen av växthusgaser kommit alltmer i fokus, vilket medfört att det blivit allt viktigare för företag att kunna visa vilken klimatpåverkan deras produkter har. Enligt Naturvårdsverket stod skogsbrukets arbetsmaskiner (skördare, skotare, markberedare samt röj- och motorsågar) för knappt 0,8 procent av de totala utsläppen i Sverige 2022. Samtidigt är bränslekostnaden en av de stora kostnadsposterna för skogsmaskinägarna. Därmed finns drivkrafter för att minska förbrukningen av bränsle, inte bara från ett allmänt klimatperspektiv, utan också från ett lönsamhetsperspektiv för maskinägaren. Ser man till klimatperspektivet är det viktigt att veta om bränsleförbrukningen per avverkad kubikmeter ökar eller minskar nationellt. Därför gör Skogforsk en årlig beräkning av den sammanvägda bränsleförbrukningen i drivningsarbete, det vill säga avverkning och skotning fram till väg.  

Resultaten från den årliga uppföljningen av bränsleförbrukningen vid drivning 2023 publicerades i mars (Dieselförbrukningen för drivning 2023). Dessa skattningar baseras på maskindata, och för att göra en rättvisande skattning av bränsleförbrukningen i Sverige måste dessa data kompletteras med data från den årliga kostnads- och intäktsenkäten samt Skogsstyrelsens data om avverkningsnivåerna 2023. Dessa undersökningar publicerades i juni och nu presenteras en korrigerad skattning av medelbränsleförbrukningen per kubikmeter i Sverige. Skattningen har utförts med den regionala metod som presenterades i arbetsrapporten om bränsleförbrukningen 2022

Data från kostnads- och intäktsenkäten visar att gallringsandelen har ökat i Svealand och Götaland medan den minskat något i Norrland. I föryngringsavverkningarna har volymmedelstammen och den avverkade volymen per ha minskat något i alla delar av landet. I gallring har uttaget per ha och medelstammens volym minskat något i Götaland, medan de varit oförändrade i resten av landet. Sammantaget innebär detta att varken bränsleförbrukningen i gallring eller föryngringsavverkning förändrats markant under åren 2021 till 2023 (Tabell 1). Den ökade gallringsandelen medför dock att den sammanvägda bränsleförbrukningen per kubikmeter ökat med 2,2 procent sedan 2022.  

Tabellen nedan visar medelbränsleåtgången (l per m3fub) per avverkad och skotad fastkubikmeter för år 2020 till 2023 separerat på avverkningsform beräknat med den regionala metodiken.

  2020 2021 2022 2023
Gallring 2,63 2,72 2,73 2,72
Föryngringsavverkning 1,35 1,41 1,40 1,42
Sammanvägd bränsleförbrukning 1,65 1,70 1,71 1,75


 
Resultaten visar att den sammanvägda bränsleförbrukningen för drivningsarbetet var 1,75 liter per m3fub under 2023, vilket motsvarar 337 000 ton CO2-ekvivalenter för allt drivningsarbete i Sverige. Detta är lägre än de 352 000 ton CO2-ekvivalenter som släpptes ut 2022, vilket beror på att den avverkade volymen minskat från 77,1 miljoner m3fub 2022 till 72,2 miljoner m3fub 2023. 

Nr 62-2024    Publicerad 2024-09-24 12:36

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!