Dieselförbrukningen för drivning 2023
Det finns ett behov av ökad lönsamhet för markägare, entreprenörer och virkesförmedlande företag i skogsbranschen. Bränslekostnaderna utgör en av de största kostnadsposterna för skogsmaskinägarna och därmed en betydande del av markägarnas avverkningskostnad – och bör minimeras. Med det ökade fokuset på klimatförändringar och koldioxidutsläpp har det dessutom blivit allt viktigare för skogsindustriföretagen att visa vilken klimatpåverkan deras produkter har, och hur de arbetar för att minska dessa utsläpp. Därmed finns drivkrafter från både ett lönsamhetsperspektiv och ett miljöperspektiv för att minska förbrukningen av bränsle. Av dessa anledningar är det viktigt att det finns tillförlitliga uppgifter om hur mycket bränsle maskinerna, det vill säga skördare respektive skotare, förbrukar. För att uppdatera dessa uppgifter beslöt den tekniska samverkansgruppens (TSG) arbetsgrupp för maskindata och förarstöd att påbörja en automatiserad insamling av bränsleförbrukningsdata.
En inledande pilotstudie visade att det går bra att skatta bränsleförbrukningen från automatiskt insamlade maskindata, och att dessa resultat överensstämmer väl med resultaten från tidigare enkätstudier. Därefter har Skogforsk årligen samlat in data från tre företag för att skatta bränsleförbrukningen.
Resultaten av uppföljningen för 2023 visar att bränsleförbrukningen i materialet för drivningsarbetet inte förändrats jämfört med 2021 och 2022. Bränsleförbrukningen per m3fub (B) för att avverka och skota en kubikmeter kan skattas med funktionen:
B = 0,579 + 0,090/v + 0,009S + Y
Där v är medelstammens volym i m3fub, S körd sträcka per m3fub, och Y är -0,06 för 2020, 0,01 för 2022, 0,01 för 2023 och 0 för 2023.
Detta gör att man kan anta att medelbränsleförbrukningen i Sverige är 1,71 liter per m3fub, det vill säga samma som 2022. Detta är en skattning som kan ändras om de genomsnittliga drivningsförhållandena har ändrats mellan 2022 och 2023. Det insamlade materialet har inte representativa avverkningsförhållanden för landet i helhet, men avverkningsförhållanden är likvärdiga mellan åren. Därför bygger skattningen av medelbränsleförbrukningen på ett antagande om att drivningsförhållandena i Sverige är samma 2023 som 2022.
För att få en mer korrekt skattning kommer en ny beräkning att göras där bränsleförbrukningen korrigeras med hänsyn till de genomsnittliga drivningsförhållanden som redovisas i enkäten ”Kostnader och Intäkter i skogsbruket” då denna publiceras i juni.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.