logga
Snart rullar en ny typ av flisbil ut på vägarna. Fordonet väger 74 ton och ska minska koldioxidutsläppen och transportkostnaden kommer att köras av Söderenergi mellan bränsleterminalen i Nykvarn och Igelstaverket.

Södra Skog kör den andra i Blekinge och Småland. Försöksbilarna kan lasta cirka 50 ton skogsflis i stället för 37 ton, alltså en tredjedel mer än en standardbil, vilket också kommer att leda till en motsvarande minskning av antalet flistransporter på sträckorna.

Bränsleförbrukningen räknad per tonkilometer minskar med cirka 10–12 procent. Dessutom kommer Södertäljebilen att drivas med ren biodiesel (FAME) gjord på raps. Det minskar miljöbelastningen i form av CO2-utsläpp ytterligare.

Som alla 74-tonsbilar ingår de i forskningsprojektet ETTdemo som drivs av Skogforsk och stöds av Energimyndigheten, Trafikverket, fordonsindustrin och svensk skogsnäring.

Nr 2014-5    Publicerad 2014-01-02 00:01

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Författare
Henrik von Hofsten
Tidigare anställd
Johanna Enström
Tidigare anställd