Med CTI minskar vibrationerna på rundvirkesbilar
 
        I ett implementeringsprojekt(Granlund, 2003) har 10 bilar försetts med CTI-utrustning för att få till stånd en bredare utvärdering, innan beslut tas om implementering i skogsbruket.
    En av de fördelar som man ser med ett CTI-system är att däckens inbyggda stötdämpning kan tas till vara under fordonets hela transportsträcka från industri till avlägg och tillbaka. Med en vanlig bil där man valt däcktryck efter fordonets maxhastighet och maxlast, får man bara nytta av däckens dämpning när man kör bilen lastad. I CTI-projektet uppger ofta förarna att vibrationsnivån är lägre vid färd olastad, eller lastad på dåliga vägar där man kör med lägre hastighet. Körningen blir därmed mycket lugnare och behagligare ur vibrationssynpunkt. För att verifiera denna subjektiva åsikt gjordes en studie på en av bilarna i Medelpad under augusti 2004.
        Nr 2004-41   
        Publicerad 2004-01-01 00:56
 
    
    
    
    
    
        Läs mer
        Kommentarer
 
                Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
            Kommentera
            
                            Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
                
                Skicka in
                    Kommentarer granskas innan publicering
                
                    
                        Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
        Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Författare
         
    Paul Granlund
            Skogforsk
        