Gå till:

Organisera flisnings- och transportarbetet för minskade väntetider

Om det finns plats för en buffert på sex containrar i närheten av grotvältan kan arbetet effektiviseras.
Fler containrar på avlägget och en förskjutning av skiftstarten för containerbilarna minskar kostnaden för flisning och transport avsevärt, i synnerhet vid längre transportavstånd.

Artikeln baseras på en vetenskapligt publicerad studie i Applied Energy.

Flisning och transport utgör en stor del av hanteringskostnaden för grot. I dagsläget sker mer än 90 % av flisningen på avlägg. Det ger högre lastvikter och därigenom lägre kostnader både för vidaretransporten och totalt. Det medför även att effektiviteten i både flisning och transport i många fall blir beroende av varandra. I dagsläget är det inte ovanligt att en flishugg har en effektiv flisningstid på under 50 procent av arbetstiden på grund av väntan på flisbilar, transport av flis och avbrott. För att öka utnyttjandet av flishuggarna, och därmed öka systemeffektiviteten, krävs en bättre samordning med vidaretransporten av flisen.

I syfte att beskriva hur kostnader och prestation för ett högproduktivt flisningssystem påverkas av transportkapaciteten har systemet simulerats under olika förhållanden. Det simulerade systemet består av en flishugg, en skotare för rangering av containrar, tre eller sex containrar på avlägget och fyra containerbilar (jmf. Eliasson m.fl. 2013). I simuleringarna har två olika skiftsystem använts för containerbilarna, samtidig skiftstart eller att de påbörjat skiftet med en timmes förskjutning i förhållande till varandra. I de ekonomiska kalkylerna har nettotimkostnaderna för de ingående maskinerna beräknats och stilleståndskostnaderna har satts till timkostnad minus direkta driftskostnader (bränsle etc.).

Den nyligen genomförda studien (Eliasson m.fl 2017) visar att både en ökning av antalet containrar på avlägget och en förskjutning av skiftstarten minskar stilleståndstiderna för både huggen och lastbilarna (figur 1). Kan man genomföra båda åtgärderna så ökar systemets prestation ytterligare. På längre avstånd sänker detta flisnings- och transportkostnaden avsevärt (figur 2).

Väntan lastbil

Väntan hugg

Figur 1. Andel väntetid för containerbilarna samt flishuggen. Blå linje = 3 containrars buffert, grön linje = 6 containrars buffert, heldragen linje = samtidig skiftstart, och streckad linje = containerbilarnas skift startar med 1 timmes mellanrum.

 

 

 

Fyra containerbilar

Kostnad för flisning och transport relativt alternativet med 3 containrars buffert och samtidig skiftstart. Blå linje = 3 containrars buffert, grön linje = 6 containrars buffert, heldragen linje = samtidig skiftstart, och streckad linje containerbilarnas startar med 1 timmes mellanrum.

Detta kan tyckas vara enkla åtgärder att genomföra men det ställer krav på att huggen och lastbilarnas arbete kan samordnas och att det finns tillräcklig plats för en buffert på sex containrar i närheten av grotvältan. Det förra underlättas avsevärt om alla maskiner ägs av samma entreprenör. Det senare kan i många fall, särskilt i södra Sverige, vara svårt att åstadkomma. 

Hur långt är då ”i närheten av grotvältan”? Simuleringarna visar att ett avstånd under 200 meter mellan vältan och omlastningsplatsen inte påverkar kostnaden då skotaren som skyttlar containrarna inte begränsar systemets produktion i dessa fall.

Nr 115-2016    Publicerad 2016-12-13 07:00
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.