TREE: effektiva, elektrifierade skogstransporter

Projektet är ett storskaligt initiativ som drivs av visionen att effektiva, elektrifierade skogstransporter är en del av den gröna omställningen. Projektets övergripande mål är att bidra till att 50 procent av de nya lastbilar som tillförs skogsbranschen, från och med 2030, är elektrifierade. Med tanke på att skogsindustrin är Sveriges största transportköpare skulle det innebära en betydande minskning av landets samlade koldioxidutsläpp – i storleksordningen 260 000 ton per år.
För att nå dit krävs bred samverkan. Elektrifiering av tunga transporter är en systemutmaning som ingen aktör kan lösa på egen hand. En central framgångsfaktor i TREE är att projektet samlar ett helt ”ekosystem” av aktörer: fordonstillverkare, skogsbolag, företag inom logistik, teknik och energi, samt forskningsaktörer. Tillsammans driver vi utvecklingen framåt.
Koordineras av Skogforsk
Projektet koordineras av Skogforsk (skogsbrukets forskningsinstitut), och finansieras av Vinnova inom ramen för FoU-programmet FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation). Det startades i november 2023 och pågår till och med november 2026.
För att elektrifieringen av tunga transporter ska lyckas krävs mer än teknikutveckling. Det handlar om att förändra affärsmodeller, organisering, beteenden, infrastruktur och regelverk. Alla dessa delar behöver samspela och sättas samman som bitarna i ett pussel.
Elektrifiering av tung lastbilstrafik utgörs av ett komplext system där många parametrar är beroende av varandra.
TREE genomförs som en omfattande systemdemonstration, fördelad på sju platser (demositer) runt om i Sverige. Här testas elektriska timmer- och flisbilar (inklusive ett 94-tons HCT-fordon), mobil energihubb, el-timmersläp, och avancerad ruttplanering i verklig drift. Demositerna utgör nav för kunskapsbyggande, där nya insikter kontinuerligt samlas in, lösningar utvecklas, och allt mer komplexa funktioner successivt demonstreras.
Kunskapsspridning är en viktig del av projektet. Publikationer och resultat uppdateras löpande med rapporter, genomförda seminarier och andra resultat. Regelbundet i projektet arrangeras dessutom aktiviteter och events för erfarenhetsutbyte, något som även riktar sig till aktörer utanför projektet.
23 samarbetspartners
Omställningen till elektriska skogstransporter är i högsta grad en systemomställning, och en framgångsnyckel för projektet är den breda samverkan mellan olika aktörer i värdekedjan. Projektets samarbetspartners är spridda över hela landet, vilket gör att variationer mellan olika landsdelar kan fångas in.
I projektet deltar följande företag:
Jätteflisbil rullar i projektet

Efter den officiella invigningen den 26 mars i Skoghall kommer LBC Frakt och Stora Enso att använda bilen för att transportera flis mellan sågverken i Värmland och Stora Ensos anläggning Skoghalls Bruk.
Stora Enso, en aktiv och tongivande part i TREE, har som mål att ha en fossilfri inrikes fordonsflotta 2040. Initiativet, och engagemanget i TREE, visar hur företag kan arbeta tillsammans för att utveckla innovativa och hållbara transportlösningar.
– Omställningen av transporter i skogsbranschen är komplex och kräver samarbete över hela kedjan. Om vi ska lyckas med omställningen är det för oss och vår affär helt avgörande med konkurrenskraftiga och klimatneutrala transporter. Elektrifieringen av våra transporter innebär att vi ser över olika systemdelar för vår verksamhet, utvecklar nya affärsmodeller, implementerar laddningslösningar och inför en effektiv transportplanering inför uppskalning, säger Jörgen Olofsson, utvecklingsansvarig transport, på Stora Enso Skog.
Hög kapacitet
Även LBC Frakt är en starkt drivande part i TREE. Företaget har redan 21 elfordon i verksamheten och tar nu ytterligare ett steg mot ökad transporteffektivitet och hållbarhet.
– Detta projekt visar att batterielektriska lastbilar kan ha en betydande logistikkapacitet och samtidigt minimera klimatpåverkan. Dessutom finns det ett bra logistikflöde, med ett strategiskt laddningsnätverk precis utanför Skoghalls Bruk, vilket möjliggör transporter både för råvara och färdiga produkter, säger Lars Reinoldsson, senior rådgivare, på LBC Frakt.
HCT-bilen är en del i utvecklingen av tyngre och längre elektrifierade transporter. Scania har sedan tidigare serietillverkning av ellastbilar för tågvikter på 64 och 74 ton. Den nya lastbilen har en elektrisk drivlina på 450 kW, en batterikapacitet på 624 kWh och laddas med en effekt på 375 kW.
– Ellastbilen utvärderas av Scanias forsknings- och innovationsenhet i samverkan med vårt Pilot Partner-program, vilket innebär att Scania i nära samarbete med LBC Frakt och Stora Enso utmanar möjligheterna för Scanias elektriska fordon, säger Ulf Ceder, Senior Research Leader, på Scania.
Läs mer om när HCT-bilen visades för media och övriga intressenter i Skoghall den 26 mars.
Lisa visade nya timmerbilen vid internationellt studiebesök

– Det är mycket inspirerande att komma hit och få lära sig om hur ni arbetar i TREE och framför allt – att det faktiskt är möjligt att elektrifiera tunga lastbilstransporter, säger Des Phelan, som är ansvarig för utvecklingen av hållbara transporter på Coillte, Irlands motsvarighet till Sveaskog.
Tillsammans med John McConnel, som leder den irländska regeringens projekt för övergången till fossilfria fordon (ZEVI), togs han under två dagar emot av Skogforsks David Fridner, Anders Eriksson och Mats Ostelius.
– Mycket intressanta dagar. Väldigt spännande att få se laddparkerna, de eldrivna lastbilarna och det system som byggs upp runt dem. Det var också imponerande att se hur BEV_r jobbar med optimering av laddning och rutter, säger John McConnel.
Alhasan Abdulwahid, Otago universitet i Nya Zeeland (till vänster), John McConnel, Irlands regeringskansli, Anders Eriksson, Skogforsk och Des Phelan, Irlands staliga skogsbolag Coillte, fick chansen att utbyta tankar och idéer vid studiebesöket.
Helt ny timmerbil
Den första dagen, då även Alhasan Abdulwahid, doktorand i energisystem vid universitet Otago i Nya Zeeland, var med, fick de se världens blott andra timmerbil med kran lasta virke i skogen. Endast tre veckor tidigare hade bilen driftsatts av Virkeslogistik Mellansverige, som kör på uppdrag av Stora Enso. Bilens chaufför, Lisa Persson, var efter tre veckors körning nöjd med bilen.
– Den går tyst och ger inga avgaser. Och den går jämt och fint på skogsbilvägar. Det blir inte de där tappen vid växlingar som det blir med en dieselbil utan den ger ett jämt drag. Men egentligen är det svårt att säga så mycket nu efter bara tre veckors körning, säger hon.
Saknar du att köra dieseldrivet eller föredrar du el-lastbilar framöver?
– Det jag kan sakna just nu är väl räckvidden som inte är lika bra med eldrift. Men man måste ju börja någonstans, säger Lisa Persson.
Anders Eriksson, Skogforsk, en av forskarna i TREE, uppskattade att få ta emot det utländska studiebesöket.
– Ja, helt klart. Det är alltid bra med internationellt utbyte, inte minst när det gäller forskning. Och ju fler aktörer som TREE-projektet kan inspirera när det gäller elektrifiering av lastbilstransporter, desto bättre, säger Anders Eriksson.
Virkeslogisiks nya timmerrbil med kran, den andra i TREE-projektet och i hela världen.
John McConnel och Des Phelan var också med när LBC Frakt och Stora Enso visade fem av TREEs lastbilar när Laddbolagets nya laddpark vid Skoghalls bruk invigdes. Bland annat visades ett 94 tons HCT-fordon (troligen världens största eldrivna lastbil).
Läs mer om...
...invigningen
...94-tons-bilen
Glatt och konstruktivt på TREE:s projektmöte i Södertälje

Den 5–6 februari höll TREE ett inspirerande, produktivt och socialt projektmöte i Södertälje. Under två dagar diskuterades framsteg, forskningsresultat och vägen framåt för projektet.
Mötet hölls på Quality Park Hotel och inleddes på onsdagen med lunch, följt av en introduktion av projektledare Anna Pernestål.
Under första dagen stod bland annat statusuppdateringar, forskningsresultat och diskussioner kring framtida samarbeten på agendan. Bland annat fick deltagarna delta i en så kallad ”gallery walk” där arbetspaketsledarna (AP 1–6) delade insikter om genomförda projekt, resultat och kommande steg. På kvällen åts en gemensam middag på hotellets restaurang.
Studiebesök på Scania
Torsdagen inleddes med öppna diskussioner inom de olika arbetspaketen, följt av planering av kommande arbete. Efter lunch åkte deltagarna på ett studiebesök på Scanias anläggning i Södertälje. Utöver utförlig information om företaget Scania, fick deltagarna se TREE-projektets el-timmersläp som är under konstruktion samt Scanias egen batterifabrik.
Stort tack till alla som deltog och bidrog till engagerande samtal och värdefull kunskapsdelning! Vi ser fram emot att fortsätta arbetet mot projektets mål.Drygt 60 personer samlades på projektmötet i Södertälje den 5-6 februari 2025.
Bild: Astrid Bygge, Skogforsk
Tredje bilen i drift – kör kartong för Skoghalls bruk

Bilen är tillverkad av Scania och har fullastad en totalvikt på 70 ton inklusive släp. Den transporterar i första hand kartong från bruket i Skoghall utanför Karlstad till Vänerterminalen i Karlstads hamn.
”Vissa delar av transportflödet går till en beläggningsenhet i Forshaga. Logistikflödet har även ett ben där det kommer in en massavolym från Vänerterminalen till Skoghalls bruk, säger Lars Reinholdsson, VD på LBC Frakt Värmland.
Kör dygnet runt
Liksom övriga helelektriska fordon kopplade till Skoghalls bruk är den nya färdigvarubilen i drift dygnet runt, 360 dagar om året.
”Bilen är en viktig del i att visa helelektriska fordon i verklig drift eftersom vi har behov av flera olika typer fossilfria transportlösningar runt Skoghalls bruk. Under våren kommer vi att rulla ut fler fordon, men det ber vi att få återkomma om lite längre fram”, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef för transporter på StoraEnso Skog.
Tredje bilen
Den aktuella färdigvarubilen är en del av TREE:s växande fordonsflotta. Sedan tidigare ingår en flisbil, som driftsattes i Skoghall av LBC Frakt Värmland och StoraEnso i augusti i fjol. Två månader senare, i oktober, driftsatte Rolf Lövgrens Åkeri & Entreprenad och SCA en timmerbil med kran i Östavall, Medelpad. Under de två första kvartalen 2025 kommer ytterligare fordon att tillföras projektet.
Stort intresse för TREE-webbinariet

Webbinariet arrangerades inom ramen för projektet TREE (efficient electrified forestry transport), projektet som leds av Skogforsk och som delfinansieras av statliga Vinnova via programmet FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation).
Föredrag och förarintervju
På webbinariet hölls flera föredrag om projektet TREE, projektets demosajter, förutsättningarna för elektrifiering, simulerade rutter och fordonsflottor som verktyg, infrastruktur kopplat till el- och laddning, uppföljning av projektets driftsatta fordon, förlängd räckvidd med mobil laddning och hur ett åkeri kan elektrifiera sin fordonsflotta.
Och så berättade åkaren Rolf Lövgren i Östavall, Medelpad, (live från kranhytten!) om hur det är att köra batterielektrisk timmerbil.
Hösten 2024: första bilarna i skarp drift

TREE:s två första fordon togs i drift efter sommaren 2024. Först ut var en flisbil på demonstrationssajten som kretsar kring StoraEnsos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad.
Bilen, som ägs av LBC Frakt och kör på uppdrag av StoraEnso, visades för media och andra, lokala intressenter den 14 augusti. Den driftsattes den 9 september och studeras nu av forskare och teknikleverantörer inom TREE-projektet.
Flisbilen som LBC Frakt sedan början på september kör i Värmland på uppdrag av StoraEnso.
Bild: LBC Frakt
Bilen visades också på mässan Elmia Lastbil den 21 augusti, parallellt med andra bilen ut i projektet: en timmerbil med kran och tandemdrift som Rolf Lövgrens Åkeri äger och kör på uppdrag av SCA. Timmerbilen driftsattes i Östavall, Medelpad, den 21 oktober då den också specialvisades för media.
Panelsamtal i Scanias monter på Elmia Lastbil i augusti. Fr vänster: Elin Swedlund, Skogsindustrierna, Anna Pernestål, Skogforsk, Tony Sandberg, Scania, Anton Ahlinder, SCA, Jörgen Olofsson, StoraEnso och Lars Reinholdsson, LBC Frakt.
Bild: Mats Ostelius/Skogforsk
På Elmia Lastbil presenterades också TREE på scenen i Scanias mässmonter. Föredrag av projektledare Anna Pernestål följdes upp av panelsamtal med Skogforsk, Scania, StoraEnso, SCA och LBC Frakt. Panelsamtalet modererades av Elin Swedlund, transportansvarig på branschorganisationen Skogsindustrierna. Seminariet avslutades med ett tal av infrastrukturminister Andreas Carlson.
Infrastrukturminister Andreas Carlson.
Projektstartsmöte

I början på februari hade vi två fullspäckade dagar med bra dialoger, nyttiga
workshops, intressanta reflektioner och lämpliga frågeställningar.
👉 Hur ska vi lösa infrastrukturen för laddstationer och mobila energihubbar?
👉 Vilka affärsmodeller behöver utvecklas?
👉 Hur ska framtida logistik- och transportlösningar se ut?
Med ovanstående och fler andra frågor ser vi effektiva, elektrifierade skogstransporter som en del i den gröna omställningen.
Representanter från alla projektpartners var med och bidrog till ett mycket lyckat projektstartsmöte.