logga
Lisa Persson, timmerbilsförare på Virkeslogistik Mellansverige, kör den nya timmerbilen, som vid visningstillfället bara hade varit i drift i tre veckor.
Bild: Mats Ostelius, Skogforsk
Besökare från Irland och Nya Zeeland var nyligen på studiebesök i Värmland för att få veta mer om TREE. Bland annat fick de se Virkeslogistiks nya timmerbil, visad av föraren Lisa Persson.

– Det är mycket inspirerande att komma hit och få lära sig om hur ni arbetar i TREE och framför allt – att det faktiskt är möjligt att elektrifiera tunga lastbilstransporter, säger Des Phelan, som är ansvarig för utvecklingen av hållbara transporter på Coillte, Irlands motsvarighet till Sveaskog.

Tillsammans med John McConnel, som leder den irländska regeringens projekt för övergången till fossilfria fordon (ZEVI), togs han under två dagar emot av Skogforsks David Fridner, Anders Eriksson och Mats Ostelius.

– Mycket intressanta dagar. Väldigt spännande att få se laddparkerna, de eldrivna lastbilarna och det system som byggs upp runt dem. Det var också imponerande att se hur BEV_r jobbar med optimering av laddning och rutter, säger John McConnel.

IMG_0780_Webb.jpg

Alhasan Abdulwahid, Otago universitet i Nya Zeeland (till vänster), John McConnel, Irlands regeringskansli, Anders Eriksson, Skogforsk och Des Phelan, Irlands staliga skogsbolag Coillte, fick chansen att utbyta tankar och idéer vid studiebesöket. 

Helt ny timmerbil

Den första dagen, då även Alhasan Abdulwahid, doktorand i energisystem vid universitet Otago i Nya Zeeland, var med, fick de se världens blott andra timmerbil med kran lasta virke i skogen. Endast tre veckor tidigare hade bilen driftsatts av Virkeslogistik Mellansverige, som kör på uppdrag av Stora Enso. Bilens chaufför, Lisa Persson, var efter tre veckors körning nöjd med bilen.

– Den går tyst och ger inga avgaser. Och den går jämt och fint på skogsbilvägar. Det blir inte de där tappen vid växlingar som det blir med en dieselbil utan den ger ett jämt drag. Men egentligen är det svårt att säga så mycket nu efter bara tre veckors körning, säger hon.

Saknar du att köra dieseldrivet eller föredrar du el-lastbilar framöver?

– Det jag kan sakna just nu är väl räckvidden som inte är lika bra med eldrift. Men man måste ju börja någonstans, säger Lisa Persson.

Anders Eriksson, Skogforsk, en av forskarna i TREE, uppskattade att få ta emot det utländska studiebesöket.

– Ja, helt klart. Det är alltid bra med internationellt utbyte, inte minst när det gäller forskning. Och ju fler aktörer som TREE-projektet kan inspirera när det gäller elektrifiering av lastbilstransporter, desto bättre, säger Anders Eriksson. 

IMG_0785_webb.jpg

Virkeslogisiks nya timmerrbil med kran, den andra i TREE-projektet och i hela världen. 


John McConnel och Des Phelan var också med när LBC Frakt och Stora Enso visade fem av TREEs lastbilar när Laddbolagets nya laddpark vid Skoghalls bruk invigdes. Bland annat visades ett 94 tons HCT-fordon (troligen världens största eldrivna lastbil).

Läs mer om...
...invigningen
...94-tons-bilen

 

Publicerad 2025-03-31 10:33