Bil sju och åtta lanserade på demosite tre och fem

Det var Sveaskog och VSV Unite som den 25 juni introducerade en timmerbil på demosite 5 (Närke/Värmland). Ett par veckor tidigare driftsatte Stora Enso och Dalafrakt en flisbil kopplad till massabruket i Skutskär. Nu ska fordonen, liksom övriga sex tidigare utrullade fordon, testas i verklig drift och utvärderas i syfte att minska det fossila beroendet i skogslogistiken.
”Vi vill driva utvecklingen mot ett väsentligt minskat fossilt beroende för transporter från skogen till våra kunder. Det kommer att bli mycket spännande att se hur den eldrivna timmerbilen kan utgöra en pusselbit i vårt transportarbete framöver”, säger Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog.
Timmerbilen ska ingå i den ordinarie bilflottan och köras i gränslandet mellan Värmland och Närke, där Sveaskog har mycket egen skog och flera kunder i närområdet. Målet är att identifiera rundvirkesbilens styrkor och utmaningar kopplat till arbetssätt, ruttplanering och affärsmodeller.
”Utmaningen för oss är att få till en fungerande logistik där vi kan leverera effektiva transporter i samma omfattning som för konventionella fordon. Vi vill ta en aktiv roll i omställningsarbetet och vara en del av utvecklingen i branschen”, säger Sara Ståhl, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på VSV Unite.
Flis till Skutskärs bruk
Dalafrakts flisbil ska på uppdrag av Stora Enso transportera flis till massabruket i Skutskär, där även en ny laddstation har invigts för att möjliggöra praktisk drift. Lanseringen markerar ett viktigt steg i företagens klimatarbete, där elektrifiering av transporter är en nyckelkomponent för att minska koldioxidutsläppen.Flisbilen på demosite 3 vid Skutskärs massabruk, strax söder om Gävle.
Bild: Mats Ostelius, Skogforsk
”Vi vill ta en ledande roll i omställningen till fossilfrihet och säkerställa en konkurrenskraftig och hållbar svensk skogsindustri. Skogsprodukter i Dalarna och Gävleborg står för en betydande del av regionens godstransporter”, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på Stora Enso Skog.
”Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och minskad miljöpåverkan”, säger Peter Mattsson VD på Dala Frakt.
Med dessa två nya fordon har projektet nu åtta eldrivna lastbilar i drift. Senare i sommar och höst lanseras ytterligare två timmerbilar och två flisbilar i projektet.
Läs mer om VSV/Sveaskogs timmerbil.
Läs mer om Dalafrakt/Stora Ensos flisbil.