Skarpt för skopa
När VELOX-projektet är klart i slutet av år 2021 är målet att det ska finnas prototyper för radiovågsbaserad fukthaltsmätning i/på:
- Skopa till hjullastare med syfte att öka möjligheten till sortering och rätt matning till värmekraftverket
- Provlåda för kartläggning och provtagning på bränsleplan för uppföljning och lagersaldo
- Transportband, precis innan inmatning till värmepannan, för kontroll av att matning till dygnssilon varit korrekt
- Flisbilsmätning på ankommande lastbilar för rätt debitering och ge möjlighet till sortering på bränsleplan.
Prototypen för skopan är nu nära en skarp version, och dess egenskaper har sammanfattats i denna produktbroschyr. Testerna har visat att skopan mäter fukthalt med en noggrannhet 2–3 procentenheter på tempererat (ofruset) sönderdelat virke. Själva mätningen tar någon sekund. Högskolan i Gävle forskar på en förbättrad fysikalisk modell som ska användas använda vid mätning av fruset material, och skopan innehåller en temperatursensor som kan indikera materialets temperatur.
Mätningsutrustningen kommer att kopplas till en molntjänst där data lagras för sammanställning i rapporter, dataanalys och styrning. Tanken med molntjänsten är att så kallade modeller för omräkning av mätsignalen till fukthalt ligger centralt. Det gör att modeller anpassade för nya bränslesortiment enkelt ska kunna läggas till, och att nya kunder ska snabbt och enkelt kunna ansluta sig. Molntjänsten håller på att utvecklas för tillfället.
Utvecklingen av provlådan har inte kommit lika långt som för skopan men utvecklingsarbetet är i en intensiv fas. En stor utmaning är att åstadkomma hög noggrannhet i fukthaltsmätningen. I dagsläget ger den fysikaliska modell som används för provlådan en mätnoggrannhet för fukthalten på 1 procentenhet eller bättre på tempererat virke. Även här tar mätningen max någon sekund. Nyligen genomfördes mätningar av fraktionerat (sållat) flis, för att undersöka om den anisotropi som flisen har för radiosignalen på verkas av dess storleksfördelning.
Nästa steg i projektet är att utveckla en skarp prototyp för provlådan. Därefter ska prototyperna för provlåda och skopa testas i skarp drift. Skopan har testats initialt på Gävle Energi och ska snart testas på Stora Enso i Skutskär. Efter det ska den testas på Gävle Energi för provtagning på bränsleplan och kartläggning av fukthalten i befintliga flishögar.
Parallellt med detta arbete utvecklas nya prototyper för lastbilsmätning och transportband. En vetenskapligt granskad artikel om principen för mätning på transportband har publicerats av Högskolan i Gävle och Radarbolaget: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7309069/