logga
Uppdatering

Förlängning till juni

Vi är förhoppningsvis på andra sidan pandemin och mycket spännande har hänt i projektet under tiden. Samtidigt har det inneburit utmaningar, dels genom lång leveranstid av komponenter, dels genom att många industrier stängts ner för besökare. Till följd av det har projektet förlängts ett halvår och kommer nu att löpa fram till slutet av juni 2022.

Första steg i processen för typgodkännande tagna

I projektet utvecklas fukthaltsmätning för fyra tillämpningar: hjullastarskopa, mätlåda (referensprovtagning), lastbil och transportband. Utvecklingsprocessen har kommit längst för de två första tillämpningarna och de ska vara närmast en kommersialisering. Samtal har också förts med VMK (VirkesMätningsKontroll) gällande processen för typgodkännande. Typgodkännande krävs för att en mätutrustning ska få användas för ersättningsgrundande mätning. Även för mätningar för planering och processtyrning ses typgodkännande som en kvalitetsstämpel.

Ny prototyp för lastbilsmätning tillverkas

I tidigare delprojekt utvecklades en enkel prototyp för att mäta fukthalt genom ett flislass/skäppa när denna ankommer till industrin. Prototypen var stationär och mätte en bit ifrån lastbilen. En ny och förbättrad variant av lastbilsmätare håller nu på att tillverkas i samarbete med Högskolan i Gävle. Den är rörlig och kan föras dikt an lastbilen eller timmerlasset. På sikt kommer den även bli motorstyrd och visionen är att lastbilsföraren styr mätningen via en app i sin smarta telefon.

Ny prototyp för provtagning tillverkas

Under projektet har en metod och utrustning för provtagning i mätlåda utvecklats och utvärderats. Efter olika överväganden har konstruktionen bestämts. De två första prototyperna är under montering vid denna texts skrivande. Parallellt med detta arbete har modellerna för olika sortiment börjat ta form. De har den eftersträvande noggrannheten på 1–2 procentenheter. Mätlådan, men även övriga konstruktioner, kommer att ha en molnlösning baserad på Google Cloud och en BI-lösning för rapportgenerering baserad på Salesforce verktyg Tableau. Genom det erhålls data och rapporter direkt i molnet, vilka enkelt kan analyseras av bränslestrategen.

Delar till prototyp för transportband beställd

Den första prototypen för mätning på transportband har designats och delarna har beställts. Den förväntas att monteras i slutet av november 2021 och ska testas under våren.

Stort intresse för hjullastarskopan

Flera kraftvärmeverk har visat intresse för den fukthaltsmätande hjullastarskopan. Den ska testas under en längre period hos ett par aktörer, till en början på Gävle Energi. Hjullastaren utrustas nu med display och en enhet för datakommunikation till molnlagring av resultatet.

System- och litteraturstudie på gång

Skogforsk har gjort två delstudier i projektet. Den ena är en systemstudie över vilken påverkan fukthaltsmätning med de fyra tillämpningarna (hjullastarskopa, referensmätning, lastbil och transportband) kan ge på tillförselkedjan och processen. Den andra delstudien är en litteratursammanställning över vilka egenskaper förutom fukthalt som skulle kunna mätas med mikro- eller radiovågor, samt vilka för- och nackdelar tekniken har jämfört med andra alternativ. Dessa båda studier kommer att släppas som en arbetsrapport på Skogforsk.

Fortsättningsprojekt

I en tidigare uppdatering berättades det om mätningar som gjorts på travad rundved. Som följd av de lovande resultaten skickade Skogforsk i samarbete med Radarbolaget, Högskolan i Gävle, Gävle Energi, StoraEnso och Sveaskog in en ansökan till Energimyndigheten om ett fortsättningsprojekt fokuserat på mätning av fukthalt på lastbil; och då både för flis och energi- och massaved. Energimyndigheten anslog 3,6 MSEK till projektet som kommer att börja i januari 2022 och löpa i tre år. Projektet kommer dels att se om fukthaltsmätningen av flis går att anpassa till travad rundved, dels utvärdera fukthaltsmätningen av flis i produktionsmiljö under lång tid, dels arbeta vidare på att förbättra mätningen på fruset virke.

Publicerad 2021-11-18 13:58