logga
Lastbilsladdkartan, som tagits fram i samverkansprojektet TREE, är fortfarande under utveckling. Förbättringsförslag tas tacksamt emot av Janis Danebergs, janis.danebergs@lindholmen.se.
Bild: Skärmdump/Skogforsk
Elektrifieringen av tunga lastbilar är på gång, men var kan bilarna laddas? Nu lanseras Lastbilsladdkartan, en öppen karttjänst som Skogforsk tagit fram inom ramen för elektrifieringsprojektet TREE.

LÄNK TILL KARTAN

Karttjänsten bygger på öppna data och kompletteras med fältobservationer för att ge en aktuell bild av var och hur lastbilar kan laddas. 

– För att elektrifieringen av skogstransporter ska bli verklighet behövs inte bara fordonen, utan också kunskap om var de faktiskt kan laddas. Lastbilsladdkartan gör det enklare att planera och genomföra eldrivna transporter, säger projektledaren Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare i TREE-projektet.

Särskilda krav

Till skillnad från personbilar har tunga lastbilar särskilda krav, som till exempel högre laddeffekt, tillräcklig vändradie och god framkomlighet. Därför kan de inte alltid använda samma laddstationer som personbilar.

Karttjänsten är öppen och under utveckling. Genom att rapportera nya eller ändrade laddstationer kan användare hjälpa till att hålla informationen aktuell.

Bakom utvecklingen av kartan ligger Thomas Parklund, Anders Eriksson, Aron Davidsson och Oskar Gustavsson, som alla är anställda på Skogforsk. Projektet har letts av Janis Danebergs, Lindholmen Science Park.  

Arbetet har skett inom ramen för TREE-projektet, som drivs av Skogforsk tillsammans med andra forskningsaktörer samt skogs- och transportbranscherna. TREE delfinansieras av Vinnova via programmet FFI (fordonsstrategisk forskning och innovation). 

KONTAKT Janis Danebergs, janis.danebergs@lindholmen.se

FÖRDJUPNING

Ett av de 12 fordonen i TREE-projektet, en batterielektrisk flisbil, under laddning vid Stora Ensos massabruk i Skutskär. Foto: Mats Ostelius, Skogforsk.   

Publicerad 2025-11-10 07:34