Så tror branschen om eltimmerbilarna
I en enkät inom tree-projektet har Skogforsk tittat närmare på skogsbranschens attityder till eltimmerbilar. Det visar sig att större aktörer och de med erfarenhet av elfordon är mer positiva till elektrifiering, medan mindre åkerier och aktörer som inte kommit i praktisk kontakt med elbilarna är mer skeptiska. Även yngre respondenter och kvinnor är generellt mer positiva.
Fördelar som nämns är minskade utsläpp, självförsörjning på bränsle och bättre arbetsmiljö. Hindren anses vara brist på laddinfrastruktur, kort räckvidd och höga inköpskostnader. Bara en tredjedel av de svarande tror att deras verksamhet kan bli helt fossilfri till år 2035.
För en storskalig övergång krävs teknologiska framsteg, regeländringar och statligt stöd. Eftersom lastbilsflottan förnyas vart 4–6 år måste försäljningen av eldrivna lastbilar nu öka snabbt för att nå målet: 50 procent av de nyköpta bilarna ska vara elektrifierade år 2030. tree föreslår därför att branschen anordnar praktiska prova på-aktiviteter för att öka kunskapen och förhoppningsvis förändra de skeptiska attityderna till eldrivna lastbilar.
Nya verktyg ska underlätta komplex planering
Elektrifieringen gör de redan komplexa skogstransporterna ännu svårare att planera. tree-projektet utvecklar nu stödjande system som integrerar rutt- och laddplanering.
Skogstransporter står ständigt inför osäkra förutsättningar i skogen, varierande industribehov och långa avstånd. Elektrifieringen innebär nya utmaningar: begränsad räckvidd, laddinfrastruktur och elnätskapacitet. Samtidigt är det viktigt att hantera snabbrörliga elpriser och höga nättariffer.
Inom satsningen testas 12 eldrivna lastbilar på sju platser i Sverige, där mjukvaran charge-route från företaget BEV_R integrerar fordon, godsflöden och laddinfrastruktur i realtid för att optimera körning, reservera ladd-slottar och minska kostnaderna.
Testas i Karlstad
LBC Frakt i Karlstad testar sedan i somras systemet i praktisk drift. Även om bara några funktionaliteter är driftsatta har mjukvaran redan kunnat visa nytta genom att den koordinerar laddning och minimerar effektuttaget från nätet och avgifterna relaterade till effektuttaget. Idag finns 12 depåladdare där, men lbc-frakt framtidssäkrar redan nu:
– Vi har en långsiktig dialog med kring anläggningen, säger Lars Reinholdsson, vd på LBC Frakt. Kapaciteten idag är på 1 600 kilowatt men ska på sikt vara 5 000 kilowatt. Karlstads El- och Stadsnät förbereder kabeldragning för att möjliggöra att vi i framtiden kan ladda 100 lastbilar.
Utmärkt plattform
– TREE-projektet är en utmärkt plattform för sådana här tester, eftersom forskning och praktiska erfarenheter kombineras, konstaterar Anders Eriksson som leder arbetspaketet Transportplanering och logistik inom TREE-projektet.
– Givet vikten av en snabb och hållbar omställning och att infrastrukturen många gånger är begränsad, måste vi jobba tillsammans för att klara våra omställningsmål. Idag är elnätet en trång sektor, men genom smart planering kan vi i stället vara en del av lösningen. Det här är de första stegen till ett nytt sätt att planera.
Anders Eriksson, Skogforsk