Kostnader och intäkter fram till bilväg
Samtidigt ökade gallringsandelen på egen skog från 24,8 till 25,3 procent av volymen, vilket förklarar delar av höjningen. Den jämförelsevis låga ökningen av drivningskostnader medför att drivningskostnadernas andel av skogsbrukskostnaden för första gången är mindre än 50 procent.
Under samma period ökade medelkostnaden för skogsvård med 18,2 procent. Ökningen av förklaras till största delen av att mängden skogsvård per avverkad kubikmeter ökat med mer än 20 procent. Då 2023 var ett år med liten mängd skogsvård var skogsvårdsintensiteten 2024 bilväg bara något högre än medelvärdet för de fem tidigare åren.
Kostnaden för vägar och vägunderhåll ökade med 12 procent. Den stora kostnadsökningen står administration för med 16,6 procent – administrationskostnaderna har mer än fördubblats sedan 2021.
Medelvirkesvärdet ökade drygt 24 procent mellan 2023 och 2024, det vill säga från 588 kronor per m3fub till 732 per m3fub. Virkesvärdet har stigit i både norra och södra Sverige och för alla sortiment. På grund av låg svarsfrekvens har granmassaveden slagits samman med barrmassaveden och ingår nu i massaved Barr.
De ökade skillnaderna mellan norra och södra Sverige för både virkesvärdet och skogsbrukskostnader på egen skog gör att de skogliga nyckeltalen utvecklats olika. Till exempel skiljer sig skogsbruksindex för landsdelarna i medeltal med cirka 0,7 enheter under de tre senaste åren.


