logga
Bild: LBC Frakt
Elektrifiering av skogsbrukets tunga vägtransporter spelar en central roll för Sveriges klimatomställning. Därför bygger TREE kunskap där den behövs som mest – i verkligheten.

Att elektrifiera skogsbrukets tunga vägtransporter spelar en central roll för Sveriges klimatomställning. Det är samtidigt en av de mer krävande utmaningarna. Elektrifierade logistikupplägg är komplexa och situationsstyrda, särskilt i skoglig miljö, vilket gör det svårt att förlita sig på simuleringar och standardlösningar. Därför bygger TREE – Transition to Efficient, Electrified Forestry Transport – kunskap där den behövs som mest: i verkligheten. På sju platser runt om i Sverige demonstreras elektrifierade logistikupplägg i skarpt läge. Resultatet är ett systematiskt lärande där praktiken driver förståelsen för vad elektrifiering faktiskt innebär.

7 demositer – 7 lärandemiljöer

Demonstrationssiterna är utspridda över hela landet, från Norrbotten till Småland. De är utvalda för att fånga upp den bredd som är skogsbrukets transportvardag. Här testas:

  • Flis- och timmerfordon med varierande tekniska specifikationer.
  • Laddning via depå, publika stationer och mobilt energilager.
  • El-timmersläp, HCT-konfigurationer (upp till 94 ton) samt digitala- och AI-baserade metoder för transportoptimering och planering av laddning.
  • Varierande väg- och väderförhållanden, topografi och transportavstånd.

Flistransporterna (site 1–3) sker ofta mellan relativt fasta punkter – sågverk, bruk och terminaler – vilket gör dem särskilt lämpade för att jämföra hur olika modifikationer i exempelvis laddningsstrategier och ruttupplägg påverkar nyttjandegraden. Timmerbilarna (site 5–7) utgår från ständigt varierande skogliga avlägg – vilket ställer stora krav på flexibilitet samt ’nytänk’ kring laddning i form av räckviddsförlängare (el-timmersläp) och mobila laddpunkter. Här finns både fordon med egen kran och gruppbilar. Site 4 innehåller både flis- och timmerbilar. Här ryms totalt sju av TREE:s elfordon, vilket ställer höga krav på samordning av delad laddinfrastruktur för att undvika flaskhalsar och köbildning.

Varje site är unik – men tillsammans utgör de ett gemensamt kunskapssystem där elektrifieringen drivs framåt steg för steg. Syftet är inte att hitta en lösning som passar alla – utan att förstå vilka lösningar som fungerar var, under vilka förutsättningar och varför. Lärandet sker både inom och mellan siterna – insikter från en site kan testas i en annan, och misstag på ett ställe kan förhoppningsvis undvikas på nästa. 

Ett systematiskt lärandeflöde

Demonstrationssiterna är tätt sammanflätade med projektets horisontella arbetspaket – forskningsspår som fokuserar på fordonsteknik, el och laddning, transportplanering, affärsmodeller samt policy och systemförståelse. Tillsammans utgör de ett lärande ekosystem, i linje med illustrationen nedan.

Arbetspaketen förser demositerna med metoder, analysverktyg och stöd – och tar samtidigt emot insikter och data från driftmiljön. Det är ett ömsesidigt lärande där teori och praktik möts i vardagen. Detta gör att lösningar snabbt kan testas, ifrågasättas och förbättras – värdet uppstår i hur kunskapen cirkulerar. De första sex fordonen har börjat rulla och vi har redan publicerat resultat på vår projektsida. Resterande fordon kommer driftsättas detta år och vi kommer kontinuerligt presentera kunskap som bygger på siterna.

När insikterna från TREE börjar omsättas i strategier, beslut och investeringar – då har demonstrationssiterna gjort sin viktigaste insats: att fungera som kunskapsnav för omställningen. Det är så praktiken driver elektrifieringen framåt – inte genom en enskild lösning, utan via ett systematiskt lärande.

Nr 2025-38    Publicerad 2025-06-03 10:54

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.