Högläggning med tre- och fyruddigt rivhjul
Artkeln är en sammanfattning av Arbetrapport 925-2017.
Högläggning ökar takten av mineralisering och tillhandahåller en upphöjd planteringspunkt vilket medför en ökad tillväxt och mindre vegetationskonkurrens. Markberedning med dragna högläggare ger oftast ett gott resultat på lämpliga marker. Tidigare var rivhjulen utrustade med ”grävtänder”, vilka blev mindre effektiva när de blev slitna. Den senaste utvecklingen har varit att förse rivhjulen med ”grävplattor” som håller samma skärpa under hela livslängden. Utveckling med grävplattor har återigen gjort det intressant att minska antalet uddar på rivhjulet från fyra till tre. Fördelen med treuddigt rivhjul är att de ger en djupare markberedning, dock med ett glesare förband. De fyruddiga rivhjulen ger istället ett tätare förband, men med en grundare markberedning.
Syftet med den här studien var att undersöka om kvaliteten av planteringspunkterna förändras när man markbereder med ett treuddigt i stället för fyruddigt rivhjul. Studien utfördes på tre trakter av varierande svårighetsgrad för markberedning i Hälsingland. En trearmad högläggare utrustades med ett av vardera sortens rivhjul på ytterarmarna. Kvaliteten och längden av markberedningspunkterna studerades och markpåverkan samt markberedningsprestation uppskattades.
Resultaten från den här studien visade att markförhållandena påverkade andelen och antalet godkända punkter, men arean påverkad mark var likvärdig på alla trakter. Det fyruddiga rivhjulet gav en högre andel punkter i den lägsta klassen för godkänd planteringspunkt (43 procent), medan det treuddiga rivhjulet gav en större andel punkter av högsta kvalitet (45 procent). Dock var det totala antalet godkända punkter större för det fyruddiga rivhjulet (2 300 punkter per hektar) än för det treuddiga (2 000 punkter per hektar). Detta resulterar i att en längre sträcka måste köras för att samma antal planteringspunkter ska produceras med det treuddiga rivhjulet.
Uppskattningen av prestation pekade på att en 17 procent längre körsträcka krävs för att uppnå samma antal punkter med ett treuddigt rivhjul och att det medför en 12-procentig kostnadsökning jämfört med ett fyruddigt rivhjul. Om man däremot accepterar ett lägre antal punkter med ett treuddigt rivhjul är kostnaden densamma, men man får en högre andel punkter av högsta kvalitet. Vidare forskning krävs dock för att ta reda på om körhastigheten och bränsleförbrukningen och således kostnaden är densamma för samma körsträcka vid markberedning med de två olika typerna av rivhjul.
Läs rapporten i sin helhet nedan.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.