A-, B- eller C-entreprenörer? Strategiskt val för skogsbruket

I dag etableras klassisk upphandling som en ”ny” affärspraxis i skogsbruket. Arbetssättet är motiverat, men kanske riskabelt. Det är en slutsats som dras i ett examensarbete som behandlar affärsrelationerna mellan skogsföretag och entreprenörer. Det är gjort vid Lunds Tekniska Högskola.
Risken med upphandlingen är att man väljer bort och avskräcker de verkligt duktiga entreprenörerna: de som kan räkna på sina affärer och de som också är intresserade av utveckling. Det är dessa som först lämnar marknaden när de inte anser sig få tillräckligt betalt för sin produkt och sitt utvecklingsarbete. Nettokostnaden kan då i värsta fall bli än större än tidigare, när man som kund tvingas ta långtgående ansvar för de kvarvarande entreprenörernas verksamhet och utveckling.
En av alla parter accepterad branschstandard skulle underlätta och förenkla affärer och relationer mellan kund och leverantör. Parterna kan fokusera framåt och lägga energin på rätt saker.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
