logga
Det finns mycket att lära av andra branscher i relationen stor kund – liten leverantör. Idag satsar många företag på närmare relationer med sina leverantörer. Det visar en intervjuundersökning med IKEA, Scania, Toyota och Skanska.

I dag etableras klassisk upphandling som en ”ny” affärspraxis i skogsbruket. Arbetssättet är motiverat, men kanske riskabelt. Det är en slutsats som dras i ett examensarbete som behandlar affärsrelationerna mellan skogsföretag och entreprenörer. Det är gjort vid Lunds Tekniska Högskola.

Risken med upphandlingen är att man väljer bort och avskräcker de verkligt duktiga entreprenörerna: de som kan räkna på sina affärer och de som också är intresserade av utveckling. Det är dessa som först lämnar marknaden när de inte anser sig få tillräckligt betalt för sin produkt och sitt utvecklingsarbete. Nettokostnaden kan då i värsta fall bli än större än tidigare, när man som kund tvingas ta långtgående ansvar för de kvarvarande entreprenörernas verksamhet och utveckling.

En av alla parter accepterad branschstandard skulle underlätta och förenkla affärer och relationer mellan kund och leverantör. Parterna kan fokusera framåt och lägga energin på rätt saker.

Nr 2006-24    Publicerad 2006-07-01 19:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmentar.
Kommentera
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Författare
Anna Furness-Lindén
Skogforsk