Gå till:

Projektrapport ETT-Flis 74-ton

Foto: Skogforsk
Flisbilar på 74 ton fungerar bra i sina transportupplägg och sänker transportkostnaderna med 12 procent jämfört med 60-tons fordon. Det visar denna studie där man följt tre 74-tonsbilar under ett år.

Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 888-2015.

Detta är den första studien av tre 74-tons flisfordon i drift i Sverige. Tidigare studier av längre och tyngre timmerfordon har gjorts inom projektet En Trave Till (ETT). Syftet är att undersöka hur fordonen praktiskt fungerar i olika produk­tionsmiljöer, hur deras bränsleförbrukning varierar och hur de påverkar en försörjningskedja med tåg och lastbil.

Studier av bränsleförbrukning har gjorts kontinuerligt på samtliga tre fordon och resultatet varierade stort mellan 17,9 och 32,7 ml per tonkm (RME), beroende på transportuppdrag. En jämförande studie gjordes också mellan en av 74-tonsflisbilarna och två referensfordon a 60 ton. Den visade att 60-tons­flisbilarna drog 7,5 % mer per transporterad tonkm jämfört med 74-tons­flisbilen.

En miljökalkyl har gjorts för en transportkedja från lastande tågterminal till kraftvärmeverk. Denna visar att kombinationen med tåg och lastbilstransport ger mycket låga utsläpp av CO2 samt att valet av drivmedel och lastbilens stor­lek har stor inverkan. Den ekonomiska kalkylen visar att transportkostna­den sjunker med omkring 12 % i övergången från 60- till 74-ton. Detta ger i sig ekonomisk möjlighet att nyttja mer skogsbränsle. 

Samtliga tre fordon fungerar väl i sina respektive transportupplägg och chaufförerna är mycket nöjda med köregenskaperna. Rapporten beskriver också den långa processen kring tillstånden för försöket. 

Läs rapporten i sin helhet på länken nedan.

Nr 17-2016    Publicerad 2016-02-11 07:00
Transport & logistik
Transportfordon
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.