logga
Bild: Erik Viklund/Skogforsk
Det går att köra 30 meter långa och 90 ton tunga timmerbilar på normala skogsbilvägar. Tidigare slutsatser stärks nu av nya tester.

Vägarna håller, vändplaner byggda enligt branschens instruktion räcker och förarna upplever ingen större skillnad.

Tidigare resultat stärks nu av nya testkörningar i skogarna kring Örnsköldsvik. De så kallade ETT-fordonens konstruktion, som bygger på en lastbil, dolly, link och trailer, ger en kort vändradie och gör ekipagen flexibla i skogen. Förarna upplever inga stora skillnader mellan en traditionell timmerbil och de effektivare ETT-fordonen på skogsbilvägar som följer etablerad vägstandard.

90-tonsfordon har testats i olika förhållanden under sju år och det finns idag stor kunskap om hur de fungerar på allmänna vägar och längs det enskilda skogsbilvägnätet. Under perioden har timmerbilarna transporterat mer än 500 000 ton virke och kört mer än två miljoner kilometer. Forskningen har under tiden visat att de nya timmerbilarna är bra både för miljön och lönsamheten utan att de påverkar trafiksäkerheten negativt.

Skogforsk arbetar nu intensivt tillsammans med branschen för att få till fler försöksfordon längre än 25,25 meter och tyngre än 74 ton för att testa hur de fungerar på det allmänna vägnätet.

Nr 86-2016    Publicerad 2016-09-28 07:25

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Victor Asmoarp
Tidigare anställd
Örjan Grönlund
Tidigare anställd