logga
Efforte är en satsning på 40 miljoner kronor från EU och en rad skogsföretag, där Skogforsk och partners under tre år tar fram och testar ny teknik och kunskap för utvecklad hållbarhet i skogsbruket.

Skogforsk deltar tillsammans med flera skogsföretag i EU projektet Efforte (Efficient forestry by precision planning and management for sustainable environment and cost-competitive bio-based industry). Projektet sträcker sig över tre år och avslutas hösten 2019.

Målet för Efforte är att öka hållbarheten och effektiviteten i skogsbruket genom att utveckla och testa ny teknik och nya verktyg. Projektet ska också öka integrationen med industrikunderna i Europa.

Ett av projektets tre fokusområden är ”Big Data”. Där är Skogforsks uppdrag att undersöka hur man kan dra nytta av den stora mängd data som idag samlas in från flygplan, satelliter och skogsmaskiner. Informationen kan användas för att utveckla effektiva och skonsamma metoder för mekaniserad skogsvård samt för att utveckla mer skonsamma och kundanpassade planeringsmetoder.

Skogforsks bedömning är att Efforte kommer att bidra till bättre nyttjande av och ökad tillgång på förnybar råvara och bioenergi i Sverige och Europa. Projektet förväntas också leda till minskad global klimatpåverkan, utvecklad landsbygd och precisionsinriktat skydd av mark, vatten, biologisk mångfald och känsliga miljöer.

Läs mer om Efforte på projektets hemsida.

sv_square_cef_logo.png

Projektnyheter
I augusti 2018 avrapporterade Efforte-projektet om visualisering av basvägar i samband med drivning och möjligheten att analysera basvägarna i efterhand.

Rapporten beskriver:
1. Hur vi i Sverige kan ta fram förslag på basvägar, Bestway-metoden.
2. En alternativ metod till att ta fram basvägar i förväg från Finland, Ajourakone.
3. Analyser av skogsmaskindata för att bedöma bärförmåga i basvägarna.
4. Analyser av körvägarna i efterhand med en laserskanner monterad på en skogsmaskin.

Beslutsstödet Bestway, som har beskrivits av Skogforsk tidigare, inkluderar både markfuktighetskarta och virkesvolymskattningar när förslag på basvägar tas fram, medan den finska metoden (Ajourakone) enbart bygger på markmodellen.

Tester av Ajourakone visade att applikationen var användbar på lite större trakter med variationer i höjdmodellen. Då medelstorleken på avverkningarna i Finland är 1,5 hektar bedömdes behovet vara begränsat, men när möjligheterna finns att öka antalet avlägg blir applikationen mer intressant. Den fortsatta utvecklingen inkluderar att ta med virkesvolymsskattningar i analysen.

En spännande utveckling är att använda skogsmaskindata för att bedöma jordens bärighetsförmåga. Det bygger på att mäta kraften som skogsmaskinen behöver för att ta sig framåt. Att åka på en ordentligt grusad och platt skogsbilväg kräver till exempel mindre kraft än att åka på en mjuk torvmark. Tester visar på goda möjligheter att använda dessa data (Canbus-data) för att bedöma rullmotstånd i olika marktyper. Detta skulle kunna användas för återkoppling till maskinförare, som då kan se vilken kraft som krävs för framdrivningen och vilken markpåverkan det medför.

För att i efterhand kunna kvalitetssäkra vilken spårbildning som drivningen medfört har man i Finland testat att montera en laserskanner på skotarens bakparti. Den mäter spårdjup efter att skogsmaskinen passerat och ger en återkoppling till maskinföraren. Resultaten visar att det ofta går bra att mäta, men att det blir svårare om det ligger grenar och toppar i spåren eller om är vatten eller snö i spåren.

Läs rapporten i sin helhet

Erik Willén, Processledare
Kontakt
Erik Willén
Tidigare anställd
Lars Wilhelmsson
Tidigare anställd