Gå till:

Slutrapport för ETT-projektet, 2017–2020

Foto: Emil Pettersson/Volvo
ETT-projektets fjärde projektperiod fokuserade på vägnätsfrågor och implementering av transporter med högre kapacitet. Genom att effektivisera dessa kan transportsektorn begränsa klimatpåverkan.

High Capacity Transports (HCT) avser fordon med högre kapacitet, som kan ta mer gods per fordon, än vad som används idag. Sådana fordon innebär att befintlig infrastruktur utnyttjas och att energieffektiviteten per transporterad godsenhet ökar.

Redan 2006 initierades det första ETT-projektet (ETT=En Trave Till) med inriktningen att minska skogsbrukets miljöavtryck genom att ta mer virke på lastbilarna. Även slitaget på vägarna förväntades minska, i och med att det totala antalet virkesfordon på vägarna skulle bli färre. Projekt ETT, 2017–2020, var den fjärde perioden för ETT-projektet och samtidigt den första där kortare HCT-fordon kunnat köras på vissa allmänna vägar utan behov av särskilda dispenser. Detta berodde på att Trafikverket öppnade upp ett begränsat vägnät för HCT-fordon med upp till och med 74 tons bruttovikt. Men utmaningarna tar inte slut med det utan det finns mycket kvar att göra för att förbättra ekonomin för transportörer och transportköpare samt att få även längre HCT-fordon (> 25,25 m) tillåtna utan dispenser.

Projektperioden 2017–2020 har handlat mycket om just vägnätsfrågor och implementering av HCT i transportsystemet.

Nr 51-2021    Publicerad 2021-05-17 11:33
Transport & logistik
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.