Gå till:

Transportekonomi vid massavedstransport med olika antal travar på 74-tons virkesbil – Teoretisk analys

En fyrtravars gruppbil.
Sedan ett tiotal år har försök pågått med större och/eller längre virkeslastbilar med bruttovikter på 74–90 ton.

En effekt av uppväxlingen från maximal bruttovikt 64 till 74 ton för tunga lastfordon, är att det har visat sig svårt att få plats med så mycket virke att maximal lastvikt kan uppnås. Fordonen kan inte göras längre, bredare eller högre men en del skulle kunna vinnas på att aptera virket så att mängden luft i och mellan travarna minimeras. Syftet med detta projekt var att teoretiskt analysera vilka virkeslängder som kan utnyttjas för att med säkerhet nå full lastvikt på ett 74 tons timmerekipage med maximal fordonslängd på 25,25 meter. I studien användes ett konventionellt byggt 74 tons virkesfordon med kran som referens och två gruppbilar som ”försöksfordon”, varav en var specialanpassad för fyra travar inom de lagliga 25,25 metrarna.

Resultaten visar att det är möjligt att nå maximal bruttovikt. Bäst effekt uppnås om virkets längdspridning begränsas genom att minimilängden ökas från 30 till 36 decimeter. Nästan lika effektivt är att minska maximilängden från 55 till 50 decimeter.

Publicerad 2017-07-05 07:15
Transport & logistik
Vägar
Transportfordon
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.