
Utbildarna Jan Strömberg och Johanna Funck har samlat ETT-chaufförerna för erfarenhetsutbyte och peptalk i Sundsvall, Falun, Karlstad och Växjö.
Inte så stor skillnad
När det gäller körteknik stärks tidigare utlåtanden att ST/ETT inte skiljer sig nämnvärt från ett konventionellt fordon att köra. Förarna känner sig trygga med tekniken och kan jobba lika effektivt som tidigare trots de större lastvolymerna.
Bra teknikdiskussion
Enligt förarna har diskussionerna om den optimala fordonskonfigurationen har varit bäst och mest givande. Förarna är nöjda med sina fordon som de ser ut idag, även om det skiljer sig mellan ekipagen. En ständigt återkommande diskussion är bristen på tillförlitliga vågar vilket utgör ett både lagmässigt och ekonomiskt bekymmer.
Viktiga säkerhetsfrågor
Arbetet kring säkerhet och förbättringar fungerar också olika på åkerierna och av erfarenhetsutbytet konstateras det att få incidenter inträffat.

Förarna diskuterar projektets värdegrund och sin ambassadörsroll vid projektets workshop i Sundsvall.
Bristande uppföljning och återkoppling
Eftersom förarna inte anser att de risksituationer som uppstått är kopplade till att det just handlar om ett ST/ETT-fordon, så rapporterar man heller inte in dessa händelser.
Men detta kan också vara ett tecken på osäkerhet om hur rapporteringen egentligen ska fungera. Under utbildningarna kunde kursledarna konstatera att just uppföljningsarbetet brister hos flera aktörer. Då åkerierna i projektet har olika affärsuppgörelser är det svårt för utbildarna att kunna hänvisa till gemensamma riktlinjer att arbeta efter.
Men kommunikationen verkar kunna förbättras åt bägge håll. Förarna vill själva ha bättre feedback från projektet. Det har därför varit mycket positivt när transportledare från befraktarsidan närvarat vid utbildningarna och då har kunnat länka ihop de olika synsätten på vad som är viktigt och inte, eftersom detta tyvärr skiljer sig åt mellan aktörerna.
Efterlyser större engagemang
Få av de deltagande förarna uttrycker ett direkt engagemang i att prestera målinriktat gällande sparsam körning. Få åkerier verkar ha genomfört en specifik sparsam körnings-utbildning och har heller inte slagit fast fasta rutiner för kontinuerlig uppföljning. Inte heller de fastställda målen i projektet eller återkoppling av resultat har nått förarna av en eller flera orsaker.
Flyter på bra
Trots dessa brister kan utbildarna konstatera att arbetet flyter på bra ute längs vägarna och att många erfarenheter har kunnat samlas in under de genomförda utbildningstillfällena, vilket är ett steg i rätt riktning.
– Det är viktigt att tydliggöra vad som förväntas av aktörerna, så att rätt sort och mängd data tas tillvara, konstaterar Johanna Funck. Det skulle göra det enklare för alla aktörer att fortsättningsvis leva upp till förväntningarna. Det skulle kunna förbättra projektets resultat ytterligare.
– Attityden, kunskapen och engagemanget hos förarna som framför de här fordonen är förstås helt avgörande för resultaten och det måste löpa en röd tråd mellan alla aktörer i form av givande och tagande av feedback.
FAKTA/Utbildningsinnehåll
- Känner jag att jag som yrkesförare är en resurstillgång i projektet?
- Vad menas med medvetna felhandlingar och hur undviker jag dessa?
- Hur är man en ambassadör som yrkesförare i projektet?
- Samtliga deltagare fick göra en avsiktsförklaring med två frågor. 1) Ställer jag upp på målsättningen? Ja eller nej. 2) Motivera dessutom varför.
- Diskussion om optimala fordonskonfigurationer för de olika ändamålen
- Vad är det som skiljer ert HCT-fordon mot ett konventionellt ekipage gällande broms, sidostabilitet och framkomlighet?
- Redovisning av bränsleuppföljning från Skogforsks KUBEL-projekt.
- Hur ser just era förutsättningar ut för att köra på ett bränsleeffektivt sätt?
- Hur ser rutinerna ut för uppföljning hos ert åkeri?
- Riskförebyggande arbete. Reflektioner över risker i förarnas vardag och hur vi har möjlighet att påverka inom området säkerhet, både i trafiksituationer och i det övriga arbetet genom förbättring /händelse-rapportering och god kommunikation.