Bakgrund
Skogforsk har studerat hur väl olika maskiner kan packa en skogsbilväg och om vägen bör packas före eller efter grusning. Tre typer av maskiner testades: bogserad 6-tons vält, självgående 13-tons vält och grävmaskin. Testerna innefattade både packning av terrass och överbyggnad.
Testmaskiner
Följande packningsutrustning testades:
Dynapac CH-47, bogserad vält. Bogserad vibrerande envalsvält dragen av en Valtra Jordbrukstraktor. Statisk linjelast: 31 kg/cm. Amplitud: 1,5 mm. Vikt: 5 900 kg.
Dynapac CS-602D, självgående vält. Statisk linjelast: 59,6 kg/cm. Amplitud: 0,9/1,8 mm (I försöket användes 1,8 millimeters amplitud). Valsvikt: 12 700 kg. Totalvikt: 18 300 kg.
Hitachi EX215, bandgående grävmaskin. En bandgrävare med 25 tons totalvikt användes som referens till vältarna.
Resultat
Packning av terrass
Medelvärdena för ökningen av CBR (ett mått på bärigheten) är något högre för vältarna än för grävmaskinen, men det går inte att med säkerhet avgöra om något av de studerade packningsalternativen är bättre än de andra. Det som kan slås fast är att ökningen i CBR-värde vid packning minskar ju högre värdet var innan packning och att ökningen är mindre på 200 till 400 millimeters djup än i de övre 200 millimetrarna av terrassen.
Diagram 1. Bärighetsökning vid packning.
Packning av grusad terrass
Precis som för ogrusade terrasser har CBR-värdet innan packning av de grusade terrasserna och djupet en stor effekt på resultatet. Packningen når dock inte lika djupt i terrassen. Valet av vält har endast en signifikant inverkan på packningen av gruslagret. För de övriga djupen i terrassen finns inga påvisade skillnader.