Gå till:

Prestation och bränsleförbrukning för en lastbilsmonterad Pezzolato PTH 1200/820 flishugg

I Centraleuropa och i Finland är det relativt vanligt med lastbilsmonterade flishuggar som flisar direkt i flis- eller containerbilar.

Lastbilsmonterade flishuggar är av intresse även i Sverige. Här kan lastbilen dra ett flissläp så att bilen får en viss transportkapacitet. Ett system där en sådan bil samverkar med en eller flera flisbilar och där man byter släp på avlägget, för att minimera lastningstiden för flisbilen, bör kunna vara konkurrenskraftigt på större avlägg. En av de viktigaste kvalitetsparametrarna för bränsleflis är dess fukthalt. Då fukthalten påverkar energiinnehållet i flisen och leverantörerna i ökande utsträckning får betalt baserat på levererad energimängd, ökar intresset för att veta fukthalten innan leverans. Pezzolato visade en lastbilsmonterad PTH1200/820 flishugg extrautrustad med en fukthaltsmätare på ELMIA-mässan 2013. Skogforsk har studerat denna flishugg i syfte att utvärdera 1) prestation och bränsleförbrukning, samt 2) hur väl fukthaltsmätningen fungerar. Slutsatserna av studien är att den studerade huggen har en normal prestationsnivå och en något högre bränsleförbrukning jämfört med flishuggar med en likvärdig motorstyrka. Fukthaltsmätaren är en intressant option men var inte färdigutvecklad och fungerade därför inte tillfredsställande under studien. Den valda sensorteknologin fungerar heller inte på fruset material.

Nr 59-2014    Publicerad 2014-07-03 17:00
0 Kommentarer
Läs mer
Författare

Carolina Lombardini

CNR/IVALSA, Florens

Paul Granlund

Granlund LB-teknik

Natascia Magagnotti

CNR/IVALSA, Florens

Raffaele Spinelli

CNR/IVALSA, Florens
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.