Gå till:

Nästa generations drivningsplanering

Hur ska basstråken i en slutavverkning dras för att minimera sträckan och samtidigt undvika markskador? Snart kan planeraren få hjälp i besluten av ett nytt system som Skogforsk utvecklar.

Hur når beslutsunderlagen och kunskapen kring hänsyn ut till de som ska ta de operativa besluten: maskinförarna?

För beslutstödet är tanken, om företaget har stöd för det, att det ska kunna användas i befintiliga system. Dvs om företaget har beslutsstöd i maskinerna.

BesT way, blir det ett fristående program att köpa? Går det implementera i köpstöd? Priside?

BeST Way kan ses som ett program som tar kartor plus koordinater på avlägg och överfarter som in i modellen. Och ut kommer en SHP-fil. Beslutsstödet kan användas separat eller byggas in i befintliga system, dvs tanken är att det ska ha generella indata och utdata så det ska vara möjligt att bygga in i befintliga system. Skogforsks intressenter äger modellen. Den finns tillgänglig för de som vill ha den, dock ännu inte helt sluttestad. Fälttester pågår.

Vad krävs tekniskt för att ta med Best ut i fält?

Idag kräver modellen att beräkningen körs på en server. Här skulle man kunna tänka sig att det mesta datat, för att slippa ladda datamängder i fält, laddas på kontoret och att endast koordinater ändras när man byter avläggs- eller överfartsplatser. Dvs, det är det som "skickas" som uppdaterade data till beräkningsmodellen på servern. Det företag som har befintliga system som kommunicerar med fältdatorer bör kunna använda modellen i sina system och kommunicera det här beslutsstödet på samma sätt, det är i alla fall tanken.

Om vi får banddrivna skotrar kommer best way bli lågmarkerna?

Är inte riktigt med på frågan men BeST Way kommer alltid att nyttja högsta punkterna för att beräkna basvägarna oavsett band eller inte som modellen ser ut idag.

När kommer BestWay ut på marknaden?

När företagen och/eller mjukvarutillverkarna lägger in modellen i sina system. Modellen finns tillgänglig för alla intressenter att lägga till i sin portfölj av beslutsstöd. Just nu är modellen under fälttest men själva beräkningsrutinen är klar, dock inte helt sluttestad.

Varför mäter vi inte totalproduktivitet (m3/DV x virkeskvalitet x markskador x naturhänsyn)? Det gör man i andra branscher (exv OEE).

OEE är ett begrepp som används främst inom tillverkningsindustrin (en anläggning) för att jämföra effektivitet och hur olika delar i produktionen påverkar effektiviteten. I detta fall tror jag det blir svårt att prata om effektivitet på det sättet. I det fallet måste effektivitet i tex naturhänsyn kunna kvantifieras och det tror jag är svårt. Traditionellt OEE torde vara ett ihåligt begrepp när vi pratar om totalproduktivitet i skogsbruket.

Kan man använda markfuktkartan för att räkna fram vilken skotare man bör använda ut skonsamhetssynvinkel? Och kan olika skotare få köras på olika sätt = körlängd och kostnad?

Det skulle kunna läggas till i modellen om man vill anpassa den i eget system. Dock ingen som finns  med i det här projektet.