Gå till:

Kranen gör jobbet

Automatisk kranstyrning, där maskinen tar över delar av kranarbetet, kan minska belastningen på föraren och öka produktiviteten. Tekniken utvecklas och testas nu i simulator.

Håller systemet reda på var kranen skall flytta sig även om skotaren flyttas?

Ja, kranen flyttas till en position relativt maskinen. Föraren ser till att maskinen står i lämplig position i förhållande till virkeshög eller välta.

Kan man inte styra kranen med laser ut till virket istället? Dit föraren tittar dit åker kranen.

Jo, det kan säkert vara möjligt att på så sätt peka ut målpunkter för automationen. Blicken går att använda som pekverktyg vid styrning av datorer. Det används bland annat som handikapphjälpmedel.

Är detta en teknik för nästa generations skotare eller är tekniken så enkel att det går att konvertera befintliga maskiner snart?

Nej, det kommer säkert att krävas en ny generation skotare.  

Har ni mätt den mentala belastningen? Vad visar den?

Nej, vi har inte mätt mental belastning än. Planen är att göra en sådan studie i början på sommaren.

Hur mycket tid tror ni att man kommer att spara per vända?

Hur mycket tid som automationen kan spara beror så klart på hur snabb föraren är på att köra manuellt. Variationen kommer att vara stor, från någon enstaka minut och uppåt. Med den automation som vi har i simulatorn så tror vi att även duktiga förare kommer vinna något. 

Finns detta även för skördare?

Ja, för ett tiotal år sen togs automatik för sorteringen fram i simulator och upplevdes positivt.

Hur ser det ut med skördaren? Finns det något att automatisera där?

För skördare kan det också säkert finnas kranrörelser attautomatisera. Automatik i sorteringen har provats tidigare. Större automatiska kranrörelser bör kunna vara till nytta även där.

Att lägga av virket på skotaren borde väl gå att automatisera?

Ja, placeringen av virket på lasbäraren kan kanske automatiseras. Det skulle nog underlätts om det kunde ske i samarbete med ett system för lastavskiljning, ett statiskt som finns idag eller ett som automatiskt sorterar stockarna. 

Hur mkt skulle kostnader angående service minska? Hur påverkad tidsåtgången på kranarbetet?

Det regelbundna underhållet påvekas nog inte. Förslitning och haverier av olika krandelar kan förväntas minska men hur mycket har vi ingen uppfattning om. För det behövs nog långa tester av ett system på riktiga maskiner. 

Är den bästa vägen för kranen alltid kortaste vägen? Kan det vara resurssnålt att ta en längre väg med färre lyft-rörelser?

Nej, den kortaste vägen för kranspetsen i rummet är ofta inte samma väg som innebär minst kranrörelse.

Hur mycket kommer en oerfaren förare att tjäna på kranautomation jämfört ned en erfaren?

Gissningsvis tjänar en oerfaren mer på automationen. Mer precist skulle man kunna säga att en förare som är mindre skicklig i krankörningen kommer att vara den som vinner mest i produktivitet. Men vi tror att alla kommer uppleva mindre belastning.

Vad tror ni händer med förarnas yrkesstolthet om maskinen tar över? Finns det inte en risk att arbetsglädjen försvinner?

Vi tror inte att yrkesstoltheten kommer att drabbas. Kanske för någon enstaka som känner stolthet över sin skicklighet i just krankörningen. Förhoppningen är att automationen kommer att bidra till ett bra flyt i arbetet och frigöra förarens mentala resurser från krankörningen till förmån för t.ex. kortsiktig planering. Det tror vi kommer innebära större arbetsglädje!

Hur lång tid tar det innan t ex bildanalys kan göra kranarbetet än mer automatiskt?

Bildanalys kan säkert bli en användbar teknik, en annan skulle kunna vara GPS-teknik eller någon typ av RFID-tagg som hjälp för maskinen att identifiera virkeshögar. Tidsaspekten törs vi inte spekulera om, tekniken finns ju redan till stor del men mycket utveckling kommer krävas, så vi kan nog vänta oss en utveckling i flera steg sett över ganska många år.

Framtiden är när föraren är borta! När är den ljusnande framtid vår?!

Det lär nog dröja ganska länge ännu innan vi har förarlösa maskiner. Kranautomation innebär endast att förarens arbete förändras från att vara extremt intensivt och repetetivt till att bli lite mer planerande och övervakande.

Vilken respons har ni fått från krantillverkarna på konceptet automatiserade kranar?

Vi har ingen direkt respons från krantillverkare så här långt. Vår bild är att i alla fall vissa av dem arbetar med ökad automation i maskinerna.

Hur ska vi locka unga förare med kompetens?

Unga förare kommer att lockas till yrket om de upplever att det är ett intressant arbete i en attraktiv bransch. Automation av repetetiva rörelser kommer att förändra yrket till att bli mer av en operatör än förare. Arbetet blir mer intressant och stimulerande när fokus kan ligga på att fatta smarta beslut än ett monotont spakarbete.

Det här måste väl funka bra för lastning på timmerbil?

Ja, vi tror att det finns goda förutsättningar för att en liknande automatisering skulle funka bra även i timmerbilar. Nyttan där borde vara mindre eftersom krankörningen utgör en mindre del av arbetet. En fördel skulle vara att det skulle öppna upp för fler lastbilschaufförer, som inte har erfarenhet av krankörning, att köra timmerbil.