Bakgrund
Fukthalten i ett lass träflis ligger mestadels på omkring 40–50 procent, men kan variera ända ner till 20 och upp till 70 procent. Att kunna bestämma den exakta fukthalten direkt, snabbt och tillförlitligt i tillförselprocessen är viktigt av flera orsaker, då det t.ex. ger rätt betalning, bättre logistik, bättre uppföljning och styrning av träflisinköp samt snabbare och enklare mätning för chaufförerna.
Syftet med projektet har varit att utveckla en metod för snabb och noggrann bestämning av fukthalten i fasta trädbränslen. Inom projektet har fyra olika sorters trädbränslen undersökts: grot (grenar och toppar), bark, returträ och stamvedsflis.
Projektet finansierades med medel från Energimyndigheten. I projektgruppen ingick representanter från Radarbolaget, Gävle Energi, BillerudKorsnäs, VMF Qbera, SDC och Skogforsk.
Modellen som använts är en sammansatt dielektrisk modell, där hänsyn tas till volymen av respektive del bundet vatten, fritt vatten, trä och luft.
Resultat och diskussion
Modellen uppvisade en hög noggrannhet och betraktas därför som robust. De stora utmaningarna är att:
- Komplettera modellen med anpassningar till olika sortiment. En sådan anpassning skulle ge högre noggrannhet för respektive sortiment.
- Ta fram generell och genomsnittlig modell. Utifrån olika modeller för olika sortiment kan en genomsnittlig modell utvecklas. En generell modell kan medföra snabbare initial implementering av ett mätsystem.
- Utveckla modell eller beslutsträd för fruset material. Frusen träflis har en lägre dielektricitetskonstant än motsvarande träflis i tempererat tillstånd. Här krävs mer forskning.
Framtida referensinstallation
Utifrån erfarenheterna från genomförda mätningar på lastbilar kan man tänka sig tre typer av mekaniska installationer i framtiden:
1. Skanning av lastbil när lastbilen rör sig.
Fördel: inga rörliga delar behövs, relativt enkel installation.
Nackdel: kort mättid (10–15 sekunder), risk för påkörning, olika hastighet/samplingstid, kräver avancerad styrning och positionering av sensor.
2. Skanning av stillastående lastbil med sensor som rör sig längs lastbilssidorna
I bilden ovan syns en biltvätt med funktion liknande den som skulle kunna konstrueras för mätning av lastbilslass.
Fördel: lång mättid (30–60 sekunder), minskad risk för påkörning, jämn hastighet/samplingstid.
Nackdel: mer komplicerad installation, mer känslig för väder i markplan (rälsgående), kräver avancerad styrning. Om travers (räls ovan mark) används minskar risken för väder och yttre påverkan.
3. Mätning i ett antal diskreta punkter
Fördel: lång mättid (30–60 sekunder), minskad risk för påkörning, enklaste installationen (ställdon), snabbt från idé till installation, enkel styrning.
Nackdel: möjligen för få mätpunkter, dock går det inte att utesluta att 2–3 mätpunkter kan vara representativt för hela lasset.