Gå till:

Acceleratorhastighetens betydelse för en större trumhugg

Flishuggar med sluten trumma kan ibland behöva utrustas med en flisaccelerator. Här har vi undersökt acceleratorhastighetens effekt på fliskvalitet, bränsleåtgång och produktivitet för en Bruks 1006.

Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 936-2017.

En flishuggs prestation och bränsleförbrukning påverkas bland annat av hur flisen matas ut från maskinen. Normalt sker detta antingen med en fläkt eller ett transportband. Fördelen med transportband är att de är mindre energi­krävande och medför en mindre mekanisk bearbetning av flisen än fläkt­lös­ningarna. Fläkten hos trumhuggar med bottensåll agerar som en slunga och accelererar flisen från stillastående till den hastighet med vilken flisen kastas ut ur flisröret. Hastigheten på fläkten påverkar både huggens bränsleförbrukning och flisens fraktionsfördelning. För trumhuggar med sluten trumma kan rörelse­­­­­energin hos trumman användas för att kasta ut flisen genom flisröret. I dessa fall kan det vara nödvändigt att montera en flisaccelerator i flisröret för att uppnå tillräcklig kastlängd.

Målet med studien var att studera accelerator­hastig­hetens effekt på fliskvalitet, bränsleåtgång och produktivitet för en större trumhugg, Bruks 1006. Studien genomfördes på Mellanskogs virkesterminal i Stingtorpet utanför Heby, där cirka två år gammal grandominerad bränsleved flisades. Bruks 1006-huggen hade en prestation på 68,4 ton TS per effektiv flis­nings­­timme när acceleratorn var inställd på en hastighet av 1 950 varv per minut, vilket gav den högsta presta­­tionen och den lägsta effektiva tiden per flisat ton TS. Det åtgick mer tid per flisat ton TS vid en acceleratorhastighet på 2 500 varv per minut. Detta kan bero på att acceleratorn i detta fall kräver så mycket effekt att det begränsar huggens prestationsförmåga. Däremot fanns ingen skillnad i tidsåtgång mellan 1 400 varvs accelerator­hastighet och vare sig 1 950 eller 2 500 varv per minut. Acceleratorhastigheten påverkade inte flisens fraktionsfördelning eller maskinens bränsleförbrukning som i medeltal var 1,7 liter diesel per producerat ton TS flis.

Läs rapporten i sin helhet på länken nedan.

Nr 65-2017    Publicerad 2017-08-28 07:00
0 Kommentarer
Läs mer
Författare

Henrik

Von Hofsten

Tidigare anställd
 070 - 528 85 51
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.