Genetiska och ekonomiska vinster från skogsträdsförädling i Norden

Foto: Erik Viklund, Skogforsk
Skogsträdsförädling har en viktig roll när fossila material ska ersättas med förnybara. Dagens förädlade odlingsmaterial ger upp till 25 procent högre volymtillväxt och möjliggör kortare omloppstider.

Artikeln baseras på en vetenskaplig artikel publicerad i Scandinavian Journal of Forest Research.

Föryngring med förädlat skogsodlingsmaterial är viktigt för ett uthålligt skogsbruk. I en vetenskaplig artikel sammanfattas de förväntade genetiska vinsterna och den ekonomiska påverkan förädlingsprogrammen har i Skandinavien och Finland.

Huvudresultaten från sammanställningen visar att man genom att använda frö från fröplantager kan öka volymtillväxten med 10 procent i första omgångens fröplantager och med upp till 25 procent i de fröplantager som anlagts under senare år med testade träd. Plantering med förädlat material leder till att markvärdet ökar och att omloppstiden kan förkortas. Volymtillväxt och vedegenskaper kan vara negativt korrelerade men genom att använda ett ekonomiskt index som väger ihop egenskaperna med dess ekonomiska värde kan man samtidigt förbättra både volym och kvalitetsegenskaper.

Skogsträdsförädling kommer att ha en viktig roll i samhället för en förändring mot en biobaserad ekonomi. Förädling av skogsträd har en lång tradition i Norden och började med urval av plusträd i naturbestånd i slutet av 1940-talet. Urvalet gjordes av träd med bra tillväxt och god kvalitet.

Skogsträdsförädlingen har nu en rad utmaningar inför framtiden såsom förändringar i skogsskötsel, anpassning till förändringar i klimat, risk för ökade angrepp av insekter och svampar samt en ökad efterfrågan på vedbaserade produkter med delvis andra krav på råvarans egenskaper.

Nr 100-2016    Publicerad 2016-11-02 09:08