Gå till:

Sönderdelning på avlägg

På avlägg är trumhuggar de vanligaste maskinerna för flisning av material som inte är förorenat, exempelvis grot eller träddelar.

Artikeln är en del av rapporten "Skogens energi – en källa till hållbar framtid" som finns att läsa i sin helhet online eller köpa under "Produkter och evenemang".

Flishuggarna kan vara skotarmonterade, dragna av en jordbrukstraktor eller integrerade i en huggbil. De traktordragna används framförallt när terrängen är bättre eller huggen kan vara placerad på en väg under arbetet. För stubbar och förorenat material som inte går att flisa används krossar. Att krossa skogsbränslen på avlägg är ofta en omständlig verksamhet eftersom avlägget, förutom en förhållandevis stor kross, även måste rymma en separatlastare som matar in materialet i krossen. Dessutom behövs ofta en hjullastare för att stacka upp eller lasta den producerade flisen.

Under programperioden (ESS.2) har det presenterats en del mindre krossar, som är smidiga nog att arbeta på mindre avlägg. De har en kran monterad på maskinen så att man inte behöver en separat lastmaskin för att mata in material i krossen.

Ökad produktivitet men minskad andel flisning

Under de senaste åren har prestationen vid flisning ökat för huggar som används på avlägg. Detta har skett med bibehållen eller något sänkt bränsleförbrukning per producerad mängd flis. En huvudorsak till prestationsökningen är att man ökat effekten på de motorer som driver huggarna. Vissa tillverkare har också valt att öka mållängden på flisen för att bättre motsvara de större värmeverkens krav. Detta ökar också flishuggens prestation. Flishuggarnas ökade prestation i flisningsmomentet motsvaras tyvärr inte av någon liknande minskning av den tiden som läggs på transportarbete, tippning av flis samt underhåll. Detta har lett till att andelen tid som läggs på flisningsarbetet har minskat – numera använder en skotarmonterad hugg ungefär hälften av arbetstiden till flisning.

Huggar eller krossar som upparbetar flisen direkt i containrar kan ha något högre andel effektiv flisning om man har en effektiv lösning för rangeringen av containrar, tillräckligt med utrymme och tillgång till tillräckligt många containerbilar. Tyvärr är detta inte alltid fallet och då blir det en hel del väntetider.

För att kunna utnyttja flishuggarna effektivt är det viktigt att planera bränsleuttaget så att förutsättningarna för flisningsarbetet blir så bra som möjligt. Man kan inte förvänta sig att en flisningsentreprenör ska kunna utnyttja sin utrustning effektivt om förutsättningarna saknas.

Planering och avlägg

Vid planeringen av grotskotningen är det viktigt att välja en avläggsplats vid eller nära väg, där vältan ligger torrt och gärna sol- och vindexponerat. Kan man lägga vältan vid väg är det eftersträvansvärt att den hamnar på höger sida av vägen när man står i den riktning transporten ska ske. Då kan flisningen ske antingen med en skotarmonterad hugg eller med en huggbil. Vältan ska placeras så att det inte är långt till en plats på eller i anslutning till vägen där det finns tillräckligt utrymme för att placera ut containrar – eller stacka upp flisen om den ska transporteras med en självlastande flisbil. Denna plats bör medge att flismaskinen och lastbilarna kan arbeta utan att de stör eller blockerar varandra.

Om man lägger flisen på hög är det inte nödvändigt att transporten av flisen sker samtidigt med flisningen – under förutsättning att det finns plats för flisen. Kan man vänta tills dess att flishuggen lämnat avlägget så finns ingen risk att lastbilarna och huggen ska störa varandra, vilket underlättar arbetet – särskilt om avlägget är trångt. Vid arbete längs trafikerade vägar är det bra om det går att passera arbetsfordonen medan de står kvar i arbetspositionen, så att avbrotten i arbetet blir så korta som möjligt och att arbetsfordonen inte blockerar brådskande trafik.

Huggbilar är ett konkurrenskraftigt alternativ till skotarmonterade och dragna huggar på mindre objekt samt på korta avstånd till kunden. För ett rationellt arbete krävs att vältan ligger på höger sida av vägen när man står i den riktning transporten ska ske, då det är svårt att vända med ett fullastat ekipage. Dessutom måste materialet ligga max 8-9 meter från vägkant för att huggbilen ska nå det.

Att arbeta vidare med

• Hur kan vi planera avlägg för att minimera den tid som sönderdelningsentreprenörerna måste lägga på andra arbetsuppgifter än det egentliga flisningsarbetet?
• Finns det tekniska lösningar som medger en större andel flisningsarbete för en flishugg och är dessa i så fall konkurrenskraftiga med dagens maskiner?
• Utvärdering och utveckling av nya mer energieffektiva hugglösningar.

Nr 77-2015    Publicerad 2015-06-12 07:34
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.