Gå till:

Framtidens hjältar väljer den smartaste vägen

Foto: Erik Viklund, Skogforsk
Krönt Vägval är på väg att bli ett ovärderligt hjälpmedel för att välja den smartaste vägen från skogen till industrin, och därmed sänka transportkostnaderna.

Artikeln är baserad på ett föredrag från konferensen Ukonf15 som hölls på fyra orter i februari-mars 2015. 

Kostnaden för vägar och transport utgör en tredjedel av industrins totala råvarukostnad, lika mycket som kostnaden för drivning. Kostnaderna för både vägar och transporter kan dessutom komma att öka i framtiden. Ett ökat fokus på logistik kräver bättre vägar, speciellt som klimatet förväntas bli både mildare och blötare med mjukare vägar som följd. Och bränslet, som står för en tredjedel av transportkostnaden, kommer inte att bli billigare.

Men virket ligger ju där det ligger, och även mottagningsplatserna? Så vad kan vi göra?

Genom att använda tjänsten Krönt vägval finns ofta stora möjligheter att välja snabbare och mer bränsleekonomiska vägar. Ibland kan det vara effektivare att köra lite längre på en bättre väg, eller att välja en väg med färre stigningar.

Krönt Vägval är ett verktyg som Skogforsk utvecklat på uppdrag av SDC. Det används för att objektivt räkna fram avståndet för den bästa vägen mellan avlägg och industri. Krönt Vägval används också för att räkna fram ersättningen till åkaren. Idag ersätts ca 45 % av alla virkestransporter med hjälp av systemet.

Utifrån dessa förutsättningar räknar Krönt Vägval fram den bästa rutten från skog till industri. De fordon som har dator, skärm och GPS-mottagare kan få rutten beskriven på skärmen och fungerar då ungefär som en vanlig bil-GPS, men med en betydligt smartare beräkning av vägval.

Utvecklingen av Krönt Vägval fortsätter. Skogforsk arbetar bland annat med att få bättre datakvalitet i den Nationella Vägdatabasen (NVDB), bland annat höjddata och broinformation. Dessutom analyseras hur olika totalvikter på bilarna påverkar vägvalet liksom hur tidsåtgång och bränsleförbrukning påverkas av inbromsningar och acceleration i samband med korsningar, rondeller och trafikljus.

Nr 17-2015    Publicerad 2015-02-16 00:10
0 Kommentarer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.