Gå till:

Framgångsfaktorer för större skogsbränsleterminaler

Satsa på rätt bränsleterminal. Framgångsfaktorer för terminaletablering ur skogs-, logistik- och energiföretagens perspektiv.

Terminaler används inom skogsbränslehanteringen för att jämna ut säsongsvariationer i efterfrågan och för att fungera som säkerhet i ett system med många osäkra faktorer. De kan också ge möjlighet till effektivare sönderdelning och transport. De senaste åren har terminaler för skogsbränslehantering blivit en viktig del i verksamheten för många skogsföretag med flera nyetableringar som följd. Med allt fler stora kunder på marknaden efterfrågas kostnadseffektivare logistiklösningar för järnvägstransporter och terminalhantering. Det finns betydande skillnader i transportkostnad beroende på förädlingsgraden på det skogsbränsle som transporteras, vilket kan motivera hantering över terminal.

Målet med studien är att beskriva förutsättningarna för en lyckad terminalsatsning utifrån de skogsägande företagen, de fristående logistikföretagen och energiföretagens perspektiv, samt att peka ut möjliga områden för nyetableringar.

En litteraturstudie kring terminaler, etableringar och tredjepartslösningar genomfördes för att placera projektets frågeställningar i ett sammanhang. Kvalitativa intervjuer genomfördes sedan med representanter för aktörsgrupperna; logistikföretag, skogsföretag/skogsägarföreningar och energiföretag. Gruppen som består av både skogsföretag och skogsägarföreningar benämns fortsättningsvis endast som skogsföretag.

De tre viktigaste faktorerna som lyftes fram i intervjuerna var läget, anslutningar till järnväg, större vägar o.s.v. att foga över och behålla kompetent terminalpersonal samt att erbjuda inmätningsmöjligheter av leveranser och förråd. De fristående terminalföretagen lyfter även kundorientering och flexibilitet högt.

Skogsföretagen nämner ordningen på terminalen som en viktig faktor för att driften ska bli effektiv. Att själva lastningen och lossningen till tåg är beroende av ordningen på terminalen är känt sedan tidigare.

Energiföretagen lyfter aspekten med sammanblandning och inlåsning av olika bränslekvaliteter på terminaler. Man påpekar att det är viktigt att hålla isär material med hög fukthalt från material med låg fukthalt av brandtekniska skäl.

Den främsta fördel med egenägd terminal, som nämns av alla respondentgrupper, är de konkurrensfördelar som en egen terminal kan medföra.

Med öppna terminaler, d.v.s. en terminal som välkomnar alla kunder och normalt drivs av en fristående aktör, är fördelarna ökad kostnadseffektivitet
genom exempelvis samordningsvinster, returer och samlastning samt minskad riskexponering för varuägaren då företaget snabbt kan avsluta verksamheten vid ändrade förhållanden.

Utifrån en GIS-analys har tre möjliga platser valts för nyetableringar av skogsbränsleterminaler. Terminalerna lokaliserades där tätheten av outnyttjad biomassa var som högst, nära Sysslebäck, Särna och Hede. Urvaltet tog inte hänsyn till några andra faktorer.

Kartanalysen visade att 95 % av Sveriges grot- och stubbvolymer finns inom upptagningsområdena till landets skogsbränsleterminaler. Om endast terminaler med närhet till järnväg räknas in ligger 65 % av volymerna inom deras upptagningsområden. Kartanalysen visar också att många av terminalernas upptagningsområden överlappar varandra. Dessa data, i kombination med att skogsföretag i intervjuerna ger uttryck för att de äger eller nyttjar för många terminaler, leder till slutsatsen att nya satsningar framför allt bör handla om att slå samman terminaler för att skapa volymunderlag för investeringar.

 

Nr 40-2014    Publicerad 2014-04-15 07:27
0 Kommentarer
Läs mer
Författare

Johanna

Enström

Tidigare anställd
 070 - 224 99 28

Örjan

Grönlund

Tidigare anställd
 072 - 961 71 10

Dimitris Athanassiadis

SLU

Mikael Öhman

SLU
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.