Gå till:

Fem miljoner kilometer med CTI

God teknisk tillförlitlighet, låga reparationskostnader, bättre förarmiljö, mindre däckslitage och lägre bränsleförbrukning. Det är några av erfarenheterna från ett projekt som utvärderat CTI (Central Tyre Inflation) för svenska förhållanden.

Tolv fordon utrustades med teknik för variabelt däcktryck och de körde under projekttiden tillsammans mer än fem miljoner kilometer. Bränsleförbrukningen mätt som liter per km ökade marginellt med CTI. Ett CTI-fordon kan köra med större lass på bärighetsnedsatta vägar vilket gör att bränsleförbrukningen per transporterad kubikmeter blir lägre. Reparationskostnaderna var i genomsnitt 14 öre per km och tekniska utnyttjandegraden 95,5 procent.

CTI minskar vibrationerna, vilket beror på att däckets inbyggda dämpning utnyttjas även när fordonet är olastat. Vibrationerna minskade med ca åtta procent för en hel vända.

Vägstudier visade att lägre däcktryck ger lägre marktryck, därmed mindre påverkan nära vägytan ner till 200 mm. Längre ner i vägkroppen reduceras påkänningarna endast marginellt.

CTI är en teknik som ger ökad tillgänglighet på både allmänna och privata vägnät, ökar åtkomsten av virke under tjällossningen samt minskar kostnaderna för transporter på bärighetsnedsatta vägar.

Nr 10-2006    Publicerad 2006-01-01 10:00
0 Kommentarer
Läs mer
Författare

Paul Granlund

Skogforsk
 018-18 85 71,
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.