Gå till:

Effektivare virkestransporter på väg

Foto: Lars Nylander, Skogforsk
Från och med 2017 tillåts timmerbilar på 74 ton på svenska vägar. Skogforsk har utvärderat de större fordonen sedan 2009 och konstaterat sänkta utsläpp, bättre trafiksäkerhet och mindre vägslitage.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet meddelade regeringen att 74-tons timmerbilar avses tillåtas från och med mars 2017. Det är en höjning från dagens tillåtna 64 tons bruttovikt och ett välkommet beslut från skogsnäringen för att kunna minska koldioxidutsläpp och transportkostnader.

Skogforsk har testat och utvärderat timmerbilar med bruttovikt på 74 ton sedan augusti 2009. De effektivare fordonen har visat sig förbruka omkring 10 procent mindre bränsle och ta sig fram bra på samma skogsbilvägar som traditionella timmerbilar på 64 ton.

Inget pekar på att trafiksäkerheten skulle bli sämre med 74-tonnare. De har moderna, effektiva broms- och styrsystem och är lika trafiksäkra som vanliga timmerbilar. Och eftersom färre bilar klarar samma jobb – enligt våra studier kommer antalet timmerbilar på vägarna minska med nära 20 procent – så blir det lite säkrare på våra vägar.

Håller vägarna? Ja, 74-tonsbilarna har två extra hjulaxlar jämfört med bilar på 64-ton. Det gör att vikten per axel blir lägre, och det är axelvikten som sliter på vägkroppen. Däremot kan det bli problem på en del långa broar där totalvikten sätter gränsen. Därför dröjer det innan hela vägnätet blir tillgängligt för 74-tonnarna.

Läs mer

Läs mer om Skogforsks projekt ETT (En Trave Till) där 74-tonnarna ingår.

Läs i Kunskapsbanken om utvärderingarna av fordonen

Se vilka 74 och 90-tonsfordon som rullar just nu på vår webbplats Energieffektivatransporter.se

2016-10-04 08:16