Gå till:

Brett tjänsteutbud hos Golden Logger-finalister

Foto: Sverker Johansson/Bitzer
Leder ett brett tjänsteutbud till bättre affärer för skogsentreprenörer? Ja, åtminstone om man tittar på vilka som nått finalen i de senaste två Golden Logger-tävlingarna.

Utmärkelsen The Golden Logger delas ut vartannat år av SkogsElmia i samarbete med Skogforsk och Swedbank, till skogsentreprenörer som utmärker sig som förebilder i branschen. Pristagaren ska enligt kriterierna vara någon som "framgångsrikt både kan tjäna pengar och vara lyhörd för kundernas behov".

När man tittar närmare på de nio företag som gått till final i Golden Logger de senaste två gångerna ser man att en sak förenar nästan samtliga. Åtta av totalt nio företag erbjuder förutom drivning också andra tjänster. Några exempel är:

  • Breddade tjänster. Några företag erbjuder kunderna pakettjänster för ett och samma objekt. Till exempel avverkningsplanläggning följt av förhyggesrensning och drivning.
  • Flera tjänster. Majoriteten av de företagare som erbjuder fler tjänster än drivning erbjuder mer än två ”extratjänster”. Hos två av företagarna är det möjligt att köpa allt från anläggning av enklare skogsbilvägar till drivning och skogsvård.
  • Försäljning inom branschen. Ett par av företagen säljer också tjänster och varor till andra drivningsföretag. Trailertransport, maskinservice och hydraulslang är några exempel.
  • Försäljning till andra branscher. Trailertransport, maskinservice och hydraulslang kan också säljas till andra branscher.
  • Produkttestning. Utförande av tester av utrustning och maskiner.

Mer läsning

Läs mer om Golden Logger-finalisternas tjänsteutbud, fördelar och utmaningar i foldern Tjänsteproduktion i Golden Logger-företag.

För ytterligare info, läs Vidgat utbud kan ge tillväxt och bättre lönsamhet i entreprenadföretag.

2016-04-11 07:30