Gå till:

Utvärdering av drivare i slutavverkning

Foto: Sverker Johansson/Bitzer
Drivaren Komatsu X19 har under 2015 utvärderats i fält. Studier visar att den hävdar sig väl jämfört med skördare-skotaresystem i klenare slutavverkning och vid kortare terrängtransportavstånd.

I hård konkurrens på en global marknad, där konkurrenterna i många avseenden har gynnsammare förutsättningar än de som gäller för Norden, krävs ständig utveckling inom skogsbruket. En tydlig utvecklingslinje i nordisk maskinutveckling är multifunktionalitet. Skördaren som fäller, kvistar, mäter och kapar har ersatt en hel liten grupp av specialmaskiner. En möjlig fortsättning är drivaren som även klarar terrängtransporten och därmed hela drivningen med bara en maskin. Genom direktlastning där träden upparbetas direkt på lastbäraren bortrationaliseras skotarens lastningsarbete vilket ger en potentiell tidsbesparing.

Skogforsk, ett antal skogsföretag och Komatsu gör nu försök med drivarprototypen Komatsu X19, avsedd för slutavverkning. Prototypen baseras på ett Komatsu 895 skotarchassi med komponenter från skördarna Komatsu 911 och 931. Drivaren är försedd med snabbfäste för redskapsbyte och kan byta skördaraggregatet till skotargrip för effektiv lossning.

Under 2015 har prototypen långtidstestats av Holmen och SCA. Skogforsk har genomfört flera tidsstudier, som jämför drivaren med skördare (Komatsu 931 och 941) och skotare (Komatsu 895). Tidsstudierna av drivaren har omfattat totalt 52 lass, med medelstam från 0,16 till 0,56 m3fub, i för norrlandsförhållanden ganska grov skog. Dessutom har ett virkesvärdetest genomförts.

Virkesvärdetestet genomfördes i tallskog med en medelstam på 0,43 m3fub och omfattade dels drivarens dimensionsmätning vid upparbetning över mark och i övre halvan av lasset, dels en undersökning av frekvensen kapsprickor. Någon betydande skillnad i drivarens mätnoggrannhet jämfört med skördare kunde inte konstateras, oavsett upparbetningsläge. En icke statistiskt säkerställd tendens till färre, kortare och mer centrumställda kapsprickor i övre halvan jämfört med undre halvan av lasset konstaterades.

Snabbfästet höjer drivarens prestation, genom att den kan arbeta med specialiserade redskap anpassade för de olika arbetsuppgifterna.

Kostnadsmässigt har drivaren svårt att hävda sig i grövre skog, med många särhållna sortiment och då terrängtransporten blir lite längre. Men för klenare skog (< 0,25 m3fub) och på terrängtransportavstånd under 300 m hävdar den sig väl, vilket får ses som lovande då en prototyp jämförs med ett etablerat och väl inkört system som skördare och skotare.

Under 2016 kommer nya studier att genomföras för att ge en säkrare bedömning av drivarens konkurrenskraft i klenare skog. Vidare kommer arbetsmetod och arbetsmiljö undersökas. 

Resultaten från dessa studier beräknas publiceras under våren 2016.

Nr 20-2016    Publicerad 2016-02-10 09:00
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.