Gå till:

Sex slutsatser från pilottest med Bestway

Foto: Sverker Johansson
Beslutsstödet Bestway, som ger förslag på optimala basvägar, har potential att effektivisera skogsbrukets drivningsplanering. Men det krävs vidare utveckling. Det visar pilottesterna i fält.

Det återstår en del utveckling innan systemet kan tillämpas fullt ut. Det är några av slutsaterna från projektet som kan sammanfattas i sex punkter: 

  1. Bestway ger ett bra stöd för beräkning av huvudbasvägar i förplaneringsfasen på kontoret.
  2. Systemet ger effektiv planering via scenarioanalys (ett eller flera avlägg, bygga eller inte bygga överfart, placering av överfart), där planerarna kan jämföra nyckeltal för olika alternativ.
  3. Enligt planerarna ger Bestway bra grundförslag för huvudbasstråk och avverkningsslagen. Men man kan inte köra blint efter dem eftersom man måste anpassa avverkningen till tex blockiga och fuktiga områden som inte fångats upp i markfuktighetskartan.
  4. Fuktiga partier undviks på ett bra sätt när de finns med i markfuktighetskartan.
  5. Fler tester behövs för att bestämma vad som egentligen är en hanterbar sidlutning.
  6. Precisionen i beräkningarna av stickvägar och tidsåtgång måste bli bättre.

Efter de första lovande testerna av Bestway satsar nu skogsbruket drygt en miljon kronor på demonstrationsprojekt, där fokus ligger på att inlemma systemet som en viktig del av fältplaneringen.

Läs hela artikeln i Vision 2-2016

Nr 61-2016    Publicerad 2016-06-23 09:51
0 Kommentarer
Läs mer
Författare
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.