Gå till:

Vibrationsdämpning av skotare

Målet har varit att dämpa vibrationerna på ett sätt som inte bara löser dagens problem utan även ger grund till en modell med större dämpningsmöjligheter inför kommande vibrationsdirektiv.

Ett passivt system till ett fordons hjulupphängning ska konstrueras efter vad det är för typ av fordon. I det här fallet handlar det om tunga skogsmaskiner och systemets uppgift är att först och främst uppnå en god komfort för föraren samt att kunna bibehålla kontakten mellan däck och mark. Det är två kriterier som hamnar i konflikt med varandra då en mjuk fjädring är nödvändig för få en bra komfort samtidigt som den inte får vara för mjuk för att fordonet inte ska vingla för mycket och tappa kontakt med marken. Ett annat kriterium är att fjäderförskjutningen ska hållas så liten som möjligt för fordonets stabilitet. För att uppfylla dessa kriterier har en mängd olika alternativa fjädringssystem utvecklats genom åren.

Nr 84-2008    Publicerad 2008-01-01 00:17
0 Kommentarer
Läs mer
Författare

Joaquin Baez

Examensarbete KTH
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.